Rettighedsalliance vil udvikle værktøjer i kamp mod svindelannoncer
Rettighedsalliancen er nu gået ind i sagen om svindelannoncers brug af kendte menneskers brand til at lokke forbrugere i en økonomisk fælde, som der på det seneste er skabt fokus omkring. Det skriver Kulturmonitor på baggrund af en pressemeddelelse.
Organisationen, der arbejder for bl.a. beskyttelse af ophavsret, er aktuelt ved at teste anvendeligheden af beskyttelsesværktøjer på Metas platforme, som også kan bruges til at finde annoncer med rettighedskrænkende indhold, som Rettighedsalliancen kan bede om at få taget ned.
Gennem et forum med blandt andre Meta, Google og Tiktok har Rettighedsalliancen tidligere sikret, at platformene effektivt forhindrer upload af fx film på deres platforme. Det vil organisationen have have sikret udviklingen af værktøjer, der kan bruges til at sætte ind over for krænkelser af både mediers brands i svindelannoncer samt kendte personers.
”Jeg vil opfordre kraftigt til, at kendte, som krænkes i de her annoncer, rækker ud til os. Metas nuværende værktøjer er helt utilstrækkelige, men netop derfor er det vigtigt, at vi anmelder alt det, vi kan og derved får testet værktøjernes effekt,” udtaler Rettighedsalliancens direktør Maria Fredenslund i meddelelsen.