Håb er ikke en strategi for Nordiske Medier – investeringer og sats på digitalt værktøj skal sikre vækst i år

Et fald i printannoncering - særligt i Sverige - trak ned på trods af tocifret vækstrate for abonnenter i 2023. Udvidelse af positioner på danske nabomarkeder skal indfri vækstforventninger i år.
Jesper Hansen er adm. direktør i Nordiske Medier. | Foto: Pr/nordiske Medier
Jesper Hansen er adm. direktør i Nordiske Medier. | Foto: Pr/nordiske Medier

En digitalt ledet abonnementsvækst på 16 pct. var kun nok til at øge nichemediehuset Nordiske Mediers toplinje med tre pct. i et 2023, hvor tunge annoncemarkeder trak omsætningen ned under ledelsens forventninger.

Det fortæller Jesper Hansen, adm. direktør i Nordiske Medier, som er ejet af Det Nordjyske Mediehus. Han kalder væksten godkendt, selvom den altså var under forventningen. 

”Det skyldes primært, at vi ikke helt har holdt niveau på vores annoncedele. Det er især print i Sverige, som blev ramt. Der har faldet været betydeligt. Men samtidig kunne vi også have gjort det en my bedre i det digitale annoncesalg på tværs af landene,” siger han.

Det digitale annoncesalg har holdt niveauet fra 2022, oplyser han uden at ville sætte tal på. Printsalget i Danmark voksede marginalt, men blev hjulpet af opkøbet af Lastbilmagasinet, og var ellers en smule under 2022-niveauet.

Mens Nordiske Medier ligesom mange andre medievirksomheder har stort fokus på digital omstilling af sin forretning på abonnementsfronten, er det fortsat printmediernes reklamepladser, der er den største kilde til annonceindtægter. Derfor trækker det relativt hårdt ned i toplinjen, når printannoncesalget skyder under målet.

Til gengæld har mediehusets eventafdeling i Sverige, som udgør omkring en fjerdedel af Nordiske Mediers omsætning i landet, ”gjort det godt,” hvilket har kunnet opveje for en del af printfaldet, fortæller Jesper Hansen.

Resultatet af primær drift, ebit, faldt til 14,8 mio. kr. mod 21,5 mio. kr. i 2022, og årets resultat for 2023 viste et overskud på 10,5 mio. kr. mod 18,7 mio. kr. i 2022.

Vejret bliver i morgen, som det er i dag

Topchefen forventer, at annoncesalget hverken bliver værre eller bedre i år, end det var i 2023.

Dermed er det abonnementssalget og et større sats på det digitale værktøj Projektagenten, som skal drive den organiske del af den vækst, som nichehusets ledelse forventer at lande i år. Han forventer, at væksten i år vil være på niveau med i 2023.

Ser du et mildere udfordringsbillede i 2024, siden I forventer vækst?

Hope is not our strategy. Vi forbereder os så godt, vi kan, og tager så udfordringerne, som de kommer, ligesom vi har gjort hidtil. Men helt grundlæggende har vi aktuelt det udgangspunkt, at vejret bliver i morgen, som vejret er i dag,” siger han.

For at sikre fremgang på trods af fortsat modvind på annoncemarkederne skal Nordiske Medier konstant at have et fokus på ”operational excellence” - at løfte måden alle led i Nordiske Medier-forretningen drives på. Dertil skal der fortsat investeres i journalistikken, hvilket mediehuset har gjort i 2023, og som ifølge Jesper Hansen afspejles direkte i, at abonnementsbasen blev øget fra 31.000 til 36.000 i løbet af sidste år.

Slutteligt har han store forventninger til satset på Projektagenten, der i løbet af 2025 skal omsætte for et ”tocifret millionbeløb”. Projektagenten er en tjeneste, man kan abonnerer på, hvor Nordiske Medier samler byggeprojekter, som efterspørger forskellige arbejdsopgaver, fx opsætning af altaner. Abonnenter kan så søge sig frem til nye arbejdsopgaver på platformen og byde på dem.

Tjenesten er i god gænge i Danmark, hvor den har været i luften i to år. I Sverige er der ansat ti medarbejdere for at etablere tjenesten der samt i Norge for at indfri forventningerne frem mod 2025.

Desuden har Nordiske Medier efter afslutningen af 2023 investeret i overtagelsen af det fulde ejerskab af Nordiske Fagmedier i Norge, hvilket vil give koncernens omsætningsbase et skub opad.

Forventer overskud

På udgiftssiden har Nordiske Medier i 2024 skåret udgivelsesfrekvensen til på et par af sine trykte udgivelser. Det gælder bl.a. hovedudgivelserne Licitationen og Søfart. Det fortsætter i de kommende år.

”Licitationen udkommer nu kun som e-avis mandag og fredag, mens printudgaven går ud tirsdag, onsdag og torsdag. På Søfart har vi skåret titler fra i yderuger, fx op mod ferier og så videre,” siger han og understreger, at det ikke er planen at skærer titler fra i år. 

”Vi har sikret, at værdien fortsat er der for læsere og annoncører og er lykkedes med indtil videre både at have tilfredse læsere og annoncører og have skåret lidt i frekvensen,” siger Jesper Hansen.

Kort tid efter regnskabsmeddelelsen blev sendt ud, meddelte Nordiske Medier, at det to udgivelser Metal Supply og Jern & Maskinindustrien bliver lagt sammen. Det er dog ikke tale om en spareøvelse, men en styrkelse, understreger Jesper Hansen, og sammenlægningen betyder ikke opsigelser.

I regnskabsmeddelelsen fremgår det, at Nordiske Medier-ledelsen forventer at øge omsætningen med samme rate som i 2023, altså omkring tre pct.

Forventer I også at lande et overskud i år?

”Vi har en klar forventning om, at vi vækster i år. Selvfølgelig bliver omsætningen større, qua at vi har købt Nordiske Fagmedier, men jeg forventer også en organisk vækst på tværs af markederne. Angående overskud, så forventer jeg et på niveau med i år – det er dét, vi arbejder efter,” siger Jesper Hansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu