På streamingplatformen Twitch live-sender brugere et væld af aktiviteter – primært gaming – men en del influencere er gået fra gaming til gambling og promoverer online pengespilssites til deres følgere, som kan være børn. Det skriver Jyllands-Posten, som har gravet i, hvordan en række danske Twitch-streamere laver kampagner for pengespil.
Det er ifølge Forbrugerombudsmanden på kant med markedsføringsloven, hvis streamere indgår samarbejder med pengespilsider med dansk spillelicens og reklamerer til det danske marked uden at sikre sig, at børn og unge under 18 år er afskærmet fra promoveringen.
Til det formål bruger Twitch-streamerne et aldersfilter, men det er ikke tilstrækkeligt hos de streamere, som Jyllands-Posten har undersøgt, fordi det nemt kan omgås, da brugerne ikke skal verificere deres alder, mener fungerende kontorchef hos Forbrugerombudsmanden Tanja Højrup.
Der er ifølge Center for Ludomani en sammenhæng mellem øget eksponering for gambling på platforme som Twitch, hvor 21 pct. af brugerne er 13-17 år ifølge mediet Wired, og det stigende antal spilafhængige børn og unge voksne i Danmark.