Forsker kalder digital annoncering vigtigere end nogensinde

Partierne forventes at bruge et trecifret millionbeløb i valgkampen, vurderer forsker Roger Buch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix

Brugen af digitale annoncer og kampagner spiller en større rolle i valgkampen end nogensinde tidligere. Sådan lyder vurderingen fra valgforsker Roger Buch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, skriver Dansk Markedsføring.

Hans vurdering er baseret på tal fra Facebooks Ads Library og politiskannoncering.dk. Her fremgår det, at partierne i september havde øget deres investeringer i annoncering på Facebook til 1,2 mio. kr. mod 302.000 kr. i juli, og samlet er der på tre måneder brugt 2,7 mio. kr.

Ifølge Roger Buch indikerer det, at digital annoncering fylder markant i den politiske kommunikation i denne valgkamp og har fået større betydning i forhold til at rykke stemmer.

”Det er vigtigere end nogensinde,” siger han og henviser til, at der i år er omkring 50 pct., der er i tvivl om, hvor deres kryds skal sættes.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu