Google har slettet milliarder af annoncer fra sine platforme i 2021

Techkoncernen har bl.a. slået ned på millioner af reklamer og annoncører, der har forbrudt sig mod regler for pornografisk indhold.
Foto: John Nacion/AP/Ritzau Scanpix
Foto: John Nacion/AP/Ritzau Scanpix

3,4 milliarder. Så mange annoncer fjernede eller blokerede Google fra sin platforme – herunder verdens mest brugte søgemaskine – i 2021. Det fremgår af en årlig rapport fra selskabet.

Den hyppigste årsag til at eliminere en annonce var i 2021 misbrug af selskabets platform Ad Network, som Google fjernede godt 652 mio. reklamer på grund af. Dernæst blev 286,8 mio. annoncer fjernet, fordi de brød med Googles regler for pornografisk indhold – eller ”Adult Content” som det hedder i rapporten.

Dertil forhindrede Google 1,7 mia. annoncer fra at dukke op på omtrent 63.000 publicistiske udgiveres sites, fremgår det. Her var brud på regler om seksuelt indhold den klart mest udbredte grund til blokering, da over 1,2 mia. annoncer blev nægtet adgang til udgivernes sider som følge heraf. Andre fremtrædende grunde til ekskludering fra Googles annonceplatforme var promovering af hasardspil og alkohol, brud på ophavsrettighed samt reklamer for tobak.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu