Mens coronakrisen buldrede og slog bunden ud af annoncemarkedet for en stor del af mediehusene, klarede de danske niche- og specialmedier sig relativt set godt gennem kriseåret 2020. Og den tendens er fortsat ind i 2021 og har taget fart i tredje kvartal, lyder det fra Danske Medier i en analyse af specialmediernes annoncesalg "efter" coronakrisen.
Specialmedierne lagde som de fleste andre fra land med et presset annoncesalg reduceret med godt 10 pct. i første kvartal af 2021 i forhold til samme periode året før - altså i månederne op til nedlukningen af landet i 2020. Allerede i andet kvartal stabilserede salget sig, med en fremgang på 18 pct. fra andet kvartal i 2020, mens specialmedierne i tredje kvartal har hævet annoncesalget med 15 pct. fra 2020, hvor faldet i forvejen "kun" var syv pct. fra tredje kvartal 2019.
Medierne har dermed mere end indhentet det tabte fra coronaåret, og i analysen kalder Danske Medier det også "en markant stigning, selv når man tager højde fra det noget lavere niveau i 2020, som coronakrisen resulterede i".