Tiktok sender ungdomsbogsalg i vejret

Boganbefalinger i videoer på platformen Tiktok under hashtagget Booktok kan gøre gamle udgivelser til bestsellere.
Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

Når teenagere scroller sig igennem videoer på Tiktok, kan de støde på litteraturanbefalinger under hashtagget #booktok, og det kan mærkes på bogsalget, hvis en titel går viralt. Det skriver Politiken, der har set nærmere på tendensen.

Marketingmusklerne i #booktok har allerede vist sig både i USA og herhjemme.

Hos den danske boghandel Saxo væltede den syv år gamle ungdomsroman "We were liars" pludselig ind på bestsellerlisten i februar, og det knytter PR- & kommunikationsansvarlig Lærke Jürs over for Politiken sammen med en anbefaling af bogen under #booktok, der gik viralt. Det amerikanske medie Marketwatch kæder den uformelle, digitale bogklub under hashtagget sammen med en vækst på 70 pct. i salget af ungdomsbøger i de første fire måneder af 2021 i forhold til året før.

I sidste uge offentliggjorde Slots- og Kulturstyrelsen en pulje på 25 mio. kr., der skal være med til at løfte de 0-12-åriges bekendtskab og lyst til at læse fysiske bøger, som ellers generelt er dalende.

41 pct. af de 9-14-årige danskere bruger dagligt Tiktok ifølge DR Medieforskning. Bl.a. grundet det stærke tag, appen har i de yngste mediebrugere, er der generelt en voksende opmærksomhed på Tiktok som en marketingplatform.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu