Tiktok sender ungdomsbogsalg i vejret
![Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13090754.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20210610-104256-1-1920x1920we%2520(1).jpg)
Når teenagere scroller sig igennem videoer på Tiktok, kan de støde på litteraturanbefalinger under hashtagget #booktok, og det kan mærkes på bogsalget, hvis en titel går viralt. Det skriver Politiken, der har set nærmere på tendensen.
Marketingmusklerne i #booktok har allerede vist sig både i USA og herhjemme.
Hos den danske boghandel Saxo væltede den syv år gamle ungdomsroman "We were liars" pludselig ind på bestsellerlisten i februar, og det knytter PR- & kommunikationsansvarlig Lærke Jürs over for Politiken sammen med en anbefaling af bogen under #booktok, der gik viralt. Det amerikanske medie Marketwatch kæder den uformelle, digitale bogklub under hashtagget sammen med en vækst på 70 pct. i salget af ungdomsbøger i de første fire måneder af 2021 i forhold til året før.
I sidste uge offentliggjorde Slots- og Kulturstyrelsen en pulje på 25 mio. kr., der skal være med til at løfte de 0-12-åriges bekendtskab og lyst til at læse fysiske bøger, som ellers generelt er dalende.
41 pct. af de 9-14-årige danskere bruger dagligt Tiktok ifølge DR Medieforskning. Bl.a. grundet det stærke tag, appen har i de yngste mediebrugere, er der generelt en voksende opmærksomhed på Tiktok som en marketingplatform.