Nyt styresystem fra Apple vil ramme annoncering i apps

Det bliver sværere for annoncører at målrette annoncer i apps, når nyt styresystem fra Apple bliver rullet ud.
Foto: Jenny Kane/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Jenny Kane/AP/Ritzau Scanpix

Når Apples kommende styresystem IOS14 bliver rullet ud senere på året, så vil det medføre store ændringer for den del af reklamemarkedet, der er baseret på apps, lyder det fra Rasmus Holmen, chef for data og tech hos bureaugruppen IPG Mediabrands, over for Markedsføring.

"Det kan påvirke den del af reklamemarkedet, der er er bygget op omkring mobilannoncer i apps på IOS-devices ganske hårdt. Det vil gøre det markant sværere at måle performance og målrette kampagner," siger han til mediet.

Det nye bliver, at brugere skal give tilladelse til at blive sporet med målretning af annoncer for øje.

"Alle apps skal nu indhente brugertilladelse, inden de sporer brugeren," skriver Apple i et overblik over indholdet af det nye styresystem.

"Dette omfatter at forbinde indsamlet information om en bruger på en app eller et website ejet af én virksomhed med information indsamlet separat af andre virksomheder med det formål at målrette reklamer, måle reklamer eller andet via data brokere."

Det nye styresystem ventes at blive rullet bredt ud i efteråret.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu