Facebook indgår samarbejde med europæiske medier til videoplatform

Facebook har lavet aftaler med bl.a. Expressen i Sverige og Bild i Tyskland om at levere aktualitets- og nyhedsindhold til Facebook Watch mod betaling. Hvor meget er uvist.
Foto: Alastair Pike / AFP / Ritzau Scanpix
Foto: Alastair Pike / AFP / Ritzau Scanpix

Syv europæiske medier har sagt ja til at levere nyhedsprogrammer til Facebook Watch, oplyser Facebook i en pressemeddelelse.

Blandt medierne er Le Monde i Frankrig, Expressen i Sverige og Bild i Tyskland. Ifølge Medietrends sker partnerskaberne mod betaling, dog vil Facebook ikke oplyse, hvor store beløb der er tale om.

Mere end engelsk

Med de nye partnerskaber vil Facebook-videokanalen Watch nu også levere indhold til andet end engelsksprogede markeder.

Bl.a. skal partnerskabet med svenske Expressen teste det nordiske marked, fortæller chefen for Facebooks strategiske partnerskaber John Severinson til Medietrends. Og han ser mulighed for, at partnerskabsprogrammet

Tæt samarbejde

I pressemeddelelsen fremgår det, at medierne selv har fuld redaktionel kontrol over programmerne, der sendes på Facebook Watch, men at de vil arbejde tæt sammen med Facebook for at forstå, hvilke historier, emner og formater der resonerer med publikum.

"Facebook er ekstremt brugerfokuseret og vores brugere siger, at de gerne vil have relevante nyheder. Derfor vil vi fjerne forhindringer for at kvalitetsjournalistik kan nå frem til vores brugere. Det kræver, at medierne har bæredygtige indtægter og at vores platform distribuerer deres indhold," uddyber John Severinson overfor Medietrends.

Det første program fra Expressen bliver sendt 10. september.

Techgiganter mødes med USA's regering for at sikre præsidentvalget

Youtube får kæmpe bøde efter indsamling af børns data

Facebook overvejer også at skjule "likes" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu