Influencere går i rette med leder i Politiken
![Rasmus Kolbe også kendt som Lakserytteren svarer igen på leder i Politiken. | Foto: Ritzau Scanpix/Finn Frandsen](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11112346.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20161012-204435-pf-1666x1000we.jpg)
De to kendte influencere Mascha Vang og Rasmus Kolbe, der også går under navnet Lakserytteren, mener, at Politikens ansv. chefredaktør, Christian Jensen, rammer uden for skiven i en leder, han har skrevet, efter Politiken har sat fokus på influencerer. Det skriver Markedsføring.
I lederen, som har overskriften "Myndighederne bør knalde Mascha Vang, Lakserytteren og andre fordækte influencere", skriver chefredaktøren bl.a., at "problemet er, at disse influencere bevidst undlader at fortælle deres venner og følgere, at de er blevet betalt for at vise produkter frem."
Den kritik går Mascha Vang og Rasmus Kolbe i rette med. Mascha Vang svarer i et blogindlæg igen på kritikken, mens Rasmus Kolbe i et debatindlæg i Politiken skriver, at kritikken af ham er forfejlet.
"Jeg kender reglerne, og jeg gør meget for, at mine følgere aldrig er i tvivl om, hvorvidt det de ser er en reklame. Jeg synes, lederen er et symptom på, hvordan de "traditionelle medier" fuldstændig misforstår og undervurderer de "nye medier"," skriver Rasmus Kolbe i debatindlægget.
Kritikken bider dog ikke på Christian Jensen.
"Jeg har hverken noget imod Lakserytteren, Mascha Vang eller deres konkrete virke. Min leder handler om, at de – sammen med andre influencere – gør sig til talsmænd i Politiken for en kritik af det, de anser for at være en forældet markedsføringslov. Loven er efter min mening både klar og fornuftig. Problemet er derimod, at mange influencere ikke retter sig efter reglerne," skriver Christian Jensen i en mail til Markedsføring.
Relaterede artikler
Ny platform vil flytte salg for influencers og magasiner
For abonnenter
Flere finansvirksomheder flirter med unge bloggere
For abonnenter