BBC udpeger seks centrale behov hos brugerne

BBC har identificeret seks brugerbehov, som virker som guideline for nyhedsformidlingen for at være relevant for læsere og lyttere.
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Frank Augstein
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Frank Augstein

Journalistik bør ikke udelukkende handle om at levere nyheder til brugerne. Det mener den britiske public service station BBC, der har identificeret seks brugerbehov, som man ser som centrale for relevans og vækstpotentiale. Det skriver Medietrends og Journalism.uk.

De seks brugerbehov er "opdater mig", "giv mig perspektiv", "gør mig klogere", "fortæl mig, hvad der trender", "underhold mig" og "inspirer mig", og ifølge BBC's digitale udviklingsredaktør, Dmitry Shishkin, kategoriseres alle BBC World Services artikler i dag efter de seks behov.

Hos mediekoncernen har man også identificeret, at lokale nyhedsorganisationer oftest vil være hurtigst til at opfylde det første behov, og derfor skal BBC kunne levere på flere behov.

"Man får kun succes, hvis man forstår, hvorfor man eksisterer i markedet, og hvad ens niche er," sagde Dmitry Shishkin for nylig på en konference, hvor han præsenterede BBC's strategi.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu