Medieselskaber bakker EU-skat på it-giganter op: Fair konkurrence er udfordret

En række af landets største mediekoncerner ser positivt på, at EU går i front for at få globale techkoncerner som Google og Facebook til at bidrage og bakker op om EU's forslag om en omsætningsskat på 3 pct.
Koncerndirektør Stig Pastwa fra TDC mener, der er behov for titag, der sikrer lige konkurrencevilkår i et digitaliseret | Foto: PR/TDC
Koncerndirektør Stig Pastwa fra TDC mener, der er behov for titag, der sikrer lige konkurrencevilkår i et digitaliseret | Foto: PR/TDC

I sidste uge spillede EU-Kommissionen ud med et forslag, der skal lukke "et stadig større hul for medlemslandene", som EU's økonomi- og skattekommissær Pierre Mocovici betegnede det, og gøre op med globale techkoncerners minimale skattebidrag til EU-landene. 

Forslaget vil betyde, at techselskaber som Facebook, Apple, Google og Netflix, der tjener penge lokalt, men ikke betaler lokal skat, skal betale en skat i EU på 3 pct. af deres omsætning.

Ifølge Kommissionen vil det kunne give 37 mia. kr. ekstra årligt i skatteindtægter til medlemslandene.

Spørger man nogle af de største danske medieselskaber, er tiden moden til at gribe ind og gå selv i EU-regi i stedet for at vente på en global løsning f.eks. i regi af den økonomiske samarbejdsorganisation OECD.

"På visse punkter er vores lovgivning endnu ikke gearet til en digital tidsalder og de forretningsmodeller, som nogle af verdens mest profitable virksomheder har udviklet hen over de senere år. Det er en problemstilling, som vi skal finde bedre løsninger på. Derfor støtter vi regeringens videre arbejde med at finde gode løsninger, både i forhold til dansk, europæisk og international skattelovgivning," siger TDC's finansdirektør Stig Patwa i en skriftlig kommentar til MediaWatch.

Ikke værd at vente

På et EU-topmøde torsdag blev forslaget diskuteret af stats- og regeringschefer, og her var der opbakning fra statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), som pointerede, at "man kan vente på det perfekte så længe, at det ikke er værd at vente" – med henvisning til, at en global løsning har lange udsigter.

Den holdning deler TDC's finansdirektør.

"Vi hilser Europa-Kommissionens arbejde for at sikre fair konkurrencevilkår velkomment. Som statsministeren selv har sagt, så vil EU se på fair beskatning af den digitale økonomi, hvor der er behov for at finde gennemtænkte løsninger på internationalt plan," siger Stig Patwa.

"Europa-Kommissionen har fremlagt et midlertidigt forslag, som ikke bør føre til et opgør med de nuværende skatteprincipper (der beskatter overskud frem for omsætning, red.). Men diskussionen er udtryk for, at vores grundlæggende samfundsmæssige værdier om at sikre lige konkurrenceforhold, og at alle bidrager til fællesskabet, er udfordret på en række områder."

Bidrag til dansk indhold

Landets største medieselskab Egmont ligger som udgiver af magasiner som Alt for damerne, Hjemme og Euroman i nærkamp om annoncekronerne. Samtidig er koncernen gennem ejerskabet af Nordisk Film i konkurrence med de globale techplatforme om den tid og de penge, danskerne bruger på film og underholdning.

Koncernen er også blandt tilhængerne af, der på EU-niveau findes en løsning, så de også betaler skat.

"Det er en god ide at kigge på, om delingstjenesterne (Google, Facebook, Youtube) skal bidrage mere til dansk indholdsproduktion, fx ved at de pålægges en fælles EU-skat eller afgift. To tredjedel af al digital annonceomsætning går i dag til Google og Facebook, som bl.a. skaber trafik på dansk medieindhold, men uden at de bidrager til at finansiere det," lyder argumentet fra topchef Steffen Kragh i en kommentar til MediaWatch.

Ifølge rapporten "Globaliseringen af den danske mediebranche" står Google og Facebook alene for over halvdelen af den digitale annonceomsætning i Danmark - og endnu mere, over 80 pct., i både USA Storbritannien.

Hos tv-distributøren Boxer TV er det også bekymringen for finansieringen af danske programmer og journalistik, der får adm. direktør Ulf Lund til at rose EU for at agere - selvom Boxer TV ikke ligger i direkte konkurrence om annoncekronerne.

"Selvom Google og Facebooks forretninger kun har en afledt effekt på sådan nogle som os, har vi en principiel interesse i det, fordi det handler om perspektivet for dansk indholdsproduktion, og hvor det ender henne," siger han og tilføjer, at det også handler om det principielle i, om man skal have ”freeriders, der trækker milliarder ud af annoncemarkedet uden at betale noget tilbage overhovedet?”

"Det virker som om, at alle er enige om målsætningen; at vi skal have Facebook og Google til at bidrage. Det sker på et tidspunkt, hvor man politisk vælger at beskære DR, så der er færre penge til lokale medier. Hvis man samtidig ikke gør noget ved de amerikanske medier, så bliver det skævt."

En "hovsaløsning"

Da EU-Kommissionen præsenterede sit forslag i sidste uge, kom en af de mere kritiske reaktioner fra Dansk Industri, som Boxer TV og ejeren i SE er medlem af. Her blev forslaget betegnet som en "hovsaløsning", og ifølge DI er det bedre at vente på en global løsning f.eks. i OECD-regi. Men den holdning deler Ulf Lund ikke.

"DI’s udmelding har karakter af, at det perfekte bliver det godes fjende, og det mener jeg ikke, er i de danske mediers interesse. Deres holdning er sikkert et sagligt funderet, men jeg synes også, det er lidt virkelighedsfjernt," siger Ulf Lund.

"Man kan altid diskutere, om forslaget fra EU-Kommissionen er perfekt skruet sammen, men hvis alternativet er, at der ikke sker noget, er det værre. Hvis man forestiller sig at vente på en beslutning i OECD, hvor USA også er medlem, så er det det samme som at sige, at det ikke bliver til noget."

EU-Kommissionens forslag kræver enighed mellem medlemslandene for at blive vedtaget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu