Millionunderskud på Journalisten i Sverige

Faldende annonceindtægter kostede underskud i den svenske udgave af Journalisten, og det udløser sparetiltag.

Det svenske fagblad Journalisten fik i 2016 et underskud på lidt over 1 mio. kr. svenske kr. på grund af faldende annonceindtægter. Det skriver fagbladet selv.

Annonceindtægterne dalede fra 5 til 4,1 mio. svenske kr., og det var med til trække årets resultat i minus med lidt over 1 mio. svenske kr. Derfor skal fagbladet nu spare penge.

"Vi sparer, hvor vi kan. Vi har taget to nye lejere ind, Psykologtidningen og magasinet Finansliv. Desuden har vi skåret ned på freelanceindkøb og startet en plustjeneste på vores site. Vi kan ikke regne med nye bidrag fra Journalistforbundet," siger Helena Giertta, chefredaktør på Journalisten, til mediets egen hjemmeside.

Helena Giertta henviser til, at det svenske Journalistforbund sidste år tilførte fagbladet 1 mio. svenske kr. samt 430.000 svenske kr. til en omlægning af printmagasinet og sitet.

Allerede for over et år siden foretog fagbladet flere sparetiltag. Bl.a. flyttede redaktionen til billigere lokaler, og to medarbejdere, der gik på pension i efteråret, er ikke blevet erstattet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu