Aller: Mere konkurrence om sladderstoffet
![](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5366993.ece/ALTERNATES/schema-16_9/per_ingdal.jpg)
Det er i den tunge ende af et ugebladsmarked, der i gennemsnit har tabt 7 pct. af læserne. Men Allers udgiverdirektør, Per Ingdal, er hverken overrasket eller bekymret for, om bladene redaktionelt er ved at miste deres appel.
”Læsertallene afspejler oplagsudviklingen. Vi har længe sagt, at vi forventede et oplagsfald,” siger han med henvisning til, at læsertallene med nogen forsinkelse afspejler et fald i oplagstallene for andet halvår 2012.
”Jeg ser det mest som en strukturel ting. Vi ser en stabil konvertering til digitale platforme. På print har vores brands stadig god kontakt til mange kunder og med de digitale kontaktpunkter oveni, rammer vi rigtigt mange danskere,” siger Per Ingdal.
Hårdere konkurrence om kendisstof
Per Ingdal medgiver, at Se og Hør har mistet flere læsere, end man kunne ønske. Kig Ind, der af flere omgange har vist tocifrede oplags- og læserfald, skal dog betragtes med det forbehold, at det er en mindre - og dermed også statistisk mere følsom titel.
”Se og Hørs læsertal ligger lidt lavere, end det ideelt burde. Faldet i procent for Kig Ind kan ved første øjekast synes stort, men det hænger også sammen med, at det er det mindste af bladene. Generelt vil jeg sige, at sladderbladene, more or less, har den samme ramme for læsertalsudviklingen,”
Læsertal: Ugeblade vinterhalvåret 2012/2013
Se og Hørs chefredaktør, Kim Henningsen, har tidligere forklaret Se og Hørs oplagsfald med, at bladet havde satset på de forkerte kendisser. For mange Paradise- og Singleliv-stjerner var årsagen.
”Det (faldet i læsertal, red.) er også et udtryk for, at mange andre medier interesserer sig for det stof, vi tilbyder i Se og Hør og Billed-Bladet. Mange har et element af sladder både på print og især på digitale platforme, hvor konkurrencefeltet er blevet bredere. Vi er ikke på samme måde alene om stoffet i dag,” siger han.
Nødvendigt at skære og vokse samtidig
De kulørte blade har kun få annoncer og afhænger derfor primært at bladsalgsindtægter. Det er altså oplagene, der er den kommercielt mest afgørende faktor.
Her luner det, at den vigtigste cash cow, Familie Journal, i sidste oplagsmåling havde tabt beskedne 3 pct.
”Ugebladene er stadig det vigtigste element i vores forretning. Se og Hør er vores mest læste blad, men familiebladene, Familie Journal og Ude og Hjemme, er en større forretning for os,” siger Per Ingdal.
Men generelt presser de faldende læsertal dog Aller på jagt efter nye, alternative indtægtskilder, der kan kompensere for den faldende omsætning.
”Læsertallet betyder ikke så meget for de kulørte blade. Men det afspejler også en oplagsnedgang, og den er mere irriterende. Den kræver, at vi hele tiden effektiviserer vores forretning på den ene side, og samtidig folder den ud på andre platforme på den anden side, hvor vi kan tjene nye penge,” siger han og giver som eksempel, at brands som eksempelvis Femina udvides med nye aktiviteter som messer og motionsløb, der føjer nye ben til forretningen.
Aller-sites skal have paywalls i 2013
Relaterede artikler
Ugebladenes læserfald accelererer
For abonnenter