HK Handelsbladet kvitter papiret

HK's medlemsblad til ansatte på handelsområdet lægger om til digital kommunikation.

Fra april lander HK Handelsbladet ikke i postkassen, men i indbakken hos medlemmerne. Det sker som et led i et større strategiskifte i HK Handel, der betyder, at stort set al kommunikation fra HK Handel til medlemmerne fremover foregår digitalt.

"Vi har lagt en ny kommunikationsstrategi, hvor vi gerne vil tættere på vores medlemmer. Vores målgruppe er meget differentieret og spænder fra 14- til 65-årige, mænd, kvinder, kontor-, lager- og butiksansatte. Derfor vil vi gerne kunne segmentere vores kommunikation bedre," siger kommunikationschef i HK Handel, Rudi Skov Damkjær, der også er redaktør af HK Handelsbladet.

HK Handelsbladet udkommer i dag i et oplag på ca. 65.000 10 gange om året. Det nye digitale medlemsblad eller nyhedsbrev får en højere udgivelsesfrekvens, hver 14. dag, og målet er at gøre indholdet mere relevant for den enkelte.

"Vi kan ikke lave 35 forskellige medlemsblade, men vi kan lave 35 forskellige nyhedsbreve," siger Rudi Skov Damkjær.

Redaktionen af HK Handelsbladet består af et team på tre suppleret af freelancekræfter. Redaktion og budget påvirkes dog ikke umiddelbart af overgangen, siger kommunikationschefen.

"Det er samme budgetnivau som tidligere, men vi regner med at bruge lidt flere ressourcer på arbejdspladsrettede aktiviteter, Facebook og kampagner rettet mod medlemshvervning," siger Rudi Skov Damkjær.

Usikre annonceindtægter 
Annoncesalget for HK Handelsbladet er i dag lagt ud til DG Media, der nu skal prøve at konvertere annoncesalget fra papir til online nyhedsbrev.

"Vi håber, at vi kan opbygge et annoncesalg i nyhedsbrevet også, fordi vi her henvender os til meget specifikke målgrupper. Men vi har ikke budgeteret med annonceindtægter," siger Rudi Skov Damkjær, der uddyber, at annonceindtægterne i forvejen har været begrænsede og ligget på et niveau under 500.000 kr. årligt.

Hvorvidt HK's andre fagblade, HK Kommmunal, HK Privatbladet og HK Statbladet, også vil gå den papirløse vej ligger ikke fast ifølge Rudi Skov Damkjær:

"Vi taler selvfølgelig sammen på tværs af HK, men det her er primært noget, vi starter op i HK Handel. 40 pct. af vores medlemmer er under 30 år, og rigtig meget foregår i dag elektronisk allerede, og derfor tror vi, at det er det rigtige tidspunkt."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu