Se og Hør: Reality-stof kostede oplag

Oplagsfaldet skyldes, at der har været for mange spalter om reality-tv sendt på SBS og Viasat, siger chefredaktør Kim Henningsen.

For meget fokus på reality-kendisser, der primært taler til helt unge seere og læsere, har kostet oplag for 'Se og Hør', mener bladets chefredaktør Kim Henningsen.

Ugebladet tabte omkring 10 pct. af oplaget fra første halvår 2011 til første halvår 2012, viste oplagstal fra Dansk Oplagskontrol. Året har været hårdt for de fleste sladderblade. Værst så det ud for  'Kig Ind', der tabte 14 pct. af oplaget, men 'Se og Hør' havde det næststørste oplagsfald. 

Kim Henningsen erkender, at 'Se og Hør' har tabt mere oplag end gennemstnittet.  

 "Vi fik en analyse , som viste, at vore læsere efterspørger realitystof, og det fejlfortolkede jeg som det, der hovedsageligt vises på SBS og Viasat. Men i vores læseres øjne er 'Vild med dans' også reality. Så vi kom til at skrue for meget op for den ungdommelige knap," siger han til Børsen.

Og har man først tabt læserne, er det svært at samle dem op i båden igen.

"Vi har justeret det, men i det øjeblik, at nogen har sagt farvel, er det vanvittigt svært at få dem tilbage. Det er en fejl fra min side," siger Kim Henningsen til Børsen. 

Han understreger, at oplagsfaldet ikke skyldes, at danskerne har fået nok af kendis- og skandalestof. 'Se og Hør' skal bare fokusere på de rigtige kendisser - dem, der er kendte af den brede befolkning.
Det vil for 'Se og Hør' betyde færre kendisser, der kun har reality-tv på cv'et og flere af dem, der er kendte for mere end een ting.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu