Magasinudgivere går ind på gavemarkedet

Danskerne skal give hinanden magasinabonnementer i mandel- og julegaver frem for en flaske vin. Det er ideen bag nyt koncept fra JSL Media og Jacobsen Publications.
Per Fanefjord Laursen

JSL Media og Jacobsen Publications lancerer i disse dage et helt nyt tiltag, der skal fremme virksomhedernes magasinsalg, men også har et uprøvet potentiale til at løfte hele magasinkategorien.

De to bladudgivere, der har indledt et joint-venture, introducerer ’MagasinBoxen’ - en fødselsdags- eller mandelgave, der består af tilbuddet om et seks måneders magasinabonnement. Gaven til 200,- kr. giver modtageren valget mellem én af mere end 60 magasintitler.

“Vi prøver at udvide magasinmarkedet ved at bevæge os ind på “gavemarkedet”. Normalt giver man ikke et magasinabonnement i gave, men i denne form og indpakning tror vi, at vi i fællesskab kan afsætte nogle abonnementer, der ellers ikke var blevet solgt,” siger direktør Jesper Sehested Lund, JSL Publications og JSL Media.

60 titler
Blandt de 60 titler, der kan vælges imellem, er der bladtitler fra bl.a. Bonnier, Malling, Benjamin, Oxygen og fra de to ejere selv. Magasingiganterne Aller Media og Egmont Magasiner er ikke med fra start, men Jesper Sehested Lund melder, at konceptet er åbent for andre aktører. 

MagasinBoxen forhandles indtil videre i boghandler, f.eks. Bog og Idé, på posthuse, i Illum og hos Løvbjerg-kæden. Gavemodtagerne får seks måneders abonnement og derefter modtager han eller hun tilbuddet om at fortsætte med magasinet.

“Projektet er skruet sammen, så der er gode betingelser for, at alle parter vinder. Når gaven er købt, er der betalt for et abonnement, og udgiveren har allerede tjent nye penge. Forlænges abonnementet, har man fået en ny kunde,” siger Jesper Lund.

JSL Publications og Jacobsen Publications kan indkassere en lille andel for hvert salg.

"Vi tror faktisk, der også er et potentiale til at løfte kategorien. MagasinBoxen lanceres med en samlet marketingindsats fra alle medvirkende magasiner, der giver to helsider dette efterår. Det er altså 120 helsider, der promoverer magasinabonnementer de næste fire måneder,” siger Jesper Lund.

JSL i status quo  
Som alle trykte medier kan magasiner godt bruge lidt ekstra medvind. Hele magasinet/ugeblads kategoriens annoncesalg ligger i index 92, ifølge DRRB’s opgørelse for første halvår.

På den baggrund er Jesper Lund fortrøstningsfuld ved, at hans annoncesalg holder et index 100 i første halvår.

MagasinBoxen ApS. er et nystiftet selskab, hvor 50 procent er ejet af JSL Media, mens 50 procent ejes af Jacobsen Publications, der har base i kolding og udgiver en række hobbymagasiner som Alt om Håndarbejde, Burda Style og Kreaitv Strik.

JSL Publications i Danmark står bag udgivelserne Vi med Hund, MAD&venner, GOLFmagasinet, BådNyt, Jagt, Vildt & Våben, Bil Ekspressen, Mest for Mænd samt bøger fra Forlaget Harlequin.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu