Risikosky udgiver på opkøbs-safari

Danske Aller Medias nye strategi skal sætte fart på opkøb – også på helt nye forretningsområder uden for den traditionelle mediebranche – men det skal foregå med et skarpt øje på risici, siger adm. direktør Pål Thore Krosby i den danske del af Aller-koncernen: Aller Media A/S.

Danske Aller Medias nye strategi skal sætte fart på opkøb – også på helt nye forretningsområder uden for den traditionelle mediebranche – men det skal foregå med et skarpt øje på risici, siger adm. direktør Pål Thore Krosby i den danske del af Aller-koncernen: Aller Media A/S.

”Vi vil satse mere end hidtil, men vi er meget optagede af risiko – det er vi sikkert også kendte for at være,” siger Pål Thore Krosby.??

Bladhuset har hidtil holdt sig stramt til kerneforretningen og henter 95 pct. af sin omsætning fra printrelaterede aktiviteter. Men dalende oplagstal presser den forretningsmodel, og danske Aller Media vil med sin nye strategi 'Safari' gerne sprede sin risiko og indtjening ud i ”randzonerne” af udgivervirksomheden.

Vil undgå spredehagl

Mens de mest direkte konkurrenter i en tid har kæmpet om at opkøbe vækst inden for broadcast og digitale platforme som spil og e-commerce, vil Aller Media A/S også søge nye markeder.

Pål Thore Krosby fortæller, at Aller Media A/S vil inddæmme risikoen for at ”skyde med spredehagl” med en række kriterier for de virksomheder, selskabet vil investere i.

”Det er klart, at det handler om at prøve ikke at skabe for stor divergens og kompleksitet. Det går an at sprede sig, men det skal være noget, der er relevant og tæt på vores virksomhed og kompetencer. Vi har vældig mange krav til den type investeringer,” siger Aller Media A/S’ adm. direktør.

Noget nyt – men ikke alt for nyt

Det første overordnede kriterium er, at virksomhederne skal ligge i det Pål Thore Krosby betegner som ”randzonen” af danske Aller Medias kernevirksomhed.

Det må ikke være det samme, men skal alligevel være relevant for Aller Media i Danmark og være et område, hvor koncernen har gode forudsætninger for at lykkes.

Rent geografisk ser man mest på det danske marked, og Pål Thore Krosby understreger, at Safari strategien kun omhandler danske Aller Media A/S, som udelukkende driver virksomhed i Danmark. Der kan være berøringsflader med Aller Holdings øvrige nordiske forretning i det omfang randområde-investeringerne leder til Norge, Sverige eller Finland og vurderes at kunne indpasses i rammerne for den samlede koncernstrategi.

15 krav til investeringer

Dernæst er der 15 specifikke krav, som en aktuel investering skal opfylde, fortæller Aller Media A/S’ adm. direktør.

”Det kan blandt andet være i forhold til konjunkturerne og vækstmulighederne på det pågældende marked – eller krav til den specifikke type af virksomhed og dens mulighed for synergier. Det er også en måde at reducere risiko på,” siger Pål Thore Krosby, der dog ikke vil kommentere konkret hvilke brancher eller virksomhedstyper, der kunne være interessante for koncernen.

Det sidste risiko-styrende princip berører mængden af investeringer.
”Vi skal være selektive og begrænse antal investeringer og brancher," siger Pål Thore Krosby.  

Vi ønsker action – men vi er ikke stressede

Safari er en treårig strategi. På spørgsmålet om, hvorvidt Aller Media A/S, der de seneste år har set til, mens konkurrenterne har opkøbt og spredt deres æg i forskellige kurve, nu har travlt, svarer Pål Thore Krosby:?

”Ja og nej. Vi er ikke stressede, men det er vigtigt at få det på plads inden for få år, for markedet udvikler sig hurtigt. Vi kan læse, at der er sparerunder alle steder. Vores strategi er offensiv, fordi vi ønsker action. Men vi er ikke stressede.”

Det er Jesper Ulsø, Aller Media A/S' kommercielle direktør, der skal stå i spidsen for arbejdet med at afsøge og investere i randzoner.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu