Aller har stadig mod på magasin-eksport

Allers to år lange eksport-eventyr i Norge med bolig- og havetitlen Isabellas er slut. Magasinet lukker på grund af lavere oplag end forventet, og fordi det ikke har levet op til målsætningerne for annoncesalget, oplyser udgiverdirektør i Aller Per Ingdal. Det kan skyldes, at såvel de kulturelle som de klimatiske forskelle på Danmark og Norge er større end som så, mener han.
MediaWatch

Allers to år lange eksport-eventyr i Norge med bolig- og havetitlen Isabellas er slut. Magasinet lukker på grund af lavere oplag end forventet, og fordi det ikke har levet op til målsætningerne for annoncesalget, oplyser udgiverdirektør i Aller Per Ingdal.

Det kan skyldes, at såvel de kulturelle som de klimatiske forskelle på Danmark og Norge er større end som så, mener han.

"Noget kunne tyde på, at nordmændene ikke har taget Country Living livsstilen til sig på samme måde, som danskerne og svenskerne har. Isabellas er et af vores mest succesrige magasinkoncepter i Danmark, og magasinet sælger også flot i Sverige. En vigtig del af magasinet er også udelivet i haven, og her har man ikke de samme muligheder for at dyrke haven i Norge som i de to andre lande på grund af det koldere klima," skriver Per Ingdal i en mail til Mediawatch.

Han afviser, at lukningen af norske Isabellas, der primært baserer sig på oversættelser og tilpasninger af artiklerne i det danske magasin, markerer et opgør med crossborder-ambitionerne.

"Lukningen af Isabellas i Norge markerer ikke noget strategiskift for Aller-koncernen. Vi mener fortsat, at der er potentiale for flere af vores magasiner i de øvrige nordiske lande, men ind imellem rammer vi nogle kulturelle barrierer, som vi ikke havde forventet. Derudover er magasinmarkederne i alle nordiske lande stærkt konkurrenceprægede, og det er derfor mere risikofyldt at lancere nye titler på markedet, end det var for bare nogle få år siden," lyder det fra Per Ingdal.

Risikoen skal derfor følges op af hurtig handling, hvis et blad skuffer.

"I Aller er vi indstillede på at tage chancen ved at lancere et magasin på et nyt marked, men vi har også modet til at lukke det igen, hvis det ikke lykkes at etablere en god forretning," slutter Per Ingdal.

Nogenlunde samme afskedssalut fulgte Egmonts lukning af den norske version af Fit Living i slutningen af 2011, der heller ikke afskrækker Egmont Magasiner fra at fortsætte lanceringen af nye titler.

Bonnier er forbilledet for magasinhusenes crossborder-lanceringer med talrige tværnationale titler som I Form, Illustreret Videnskab og Historie.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu