Grafisk branche begræder moms-pause

"Trist dag for den grafiske branche", lyder det i en pressemeddelelse fra Grafisk Arbejdsgiverforening, der ærgrer sig over, at skatteministeren har udskudt lukningen af et momshul.
MediaWatch

"Trist dag for den grafiske branche", lyder det i en pressemeddelelse fra Grafisk Arbejdsgiverforening, der ærgrer sig over, at skatteministeren har udskudt lukningen af et momshul.

"Danske trykkerier har længe set frem til, at momshullet blev lukket, således at magasinudgiverne ikke kan slippe for moms blot ved at flytte trykningen til Norge eller Schweiz. Nu kommer vi til at vente endnu længere, og det er naturligvis rigtig trist," siger adm. direktør i Grafisk Arbejdsgiverforening, Lars Bram i meddelelsen.

Loven er sat på pause, mens det undersøges, om den er i strid med international lovgivning. Loven rammer også udenlandske magasiner som importeres til Danmark, fordi Post Danmark vil belægge magasinerne med et administrationsgebyr på 160 kr.

"Ganske vist bliver lovændringen kun udsat et halvt år, men vi ved, at mange udgivere har afventet lovændringen, før de placerede deres ordrer. Derfor frygter jeg, at den grafiske branche vil gå glip af nye millionordrer på grund af politikernes nølen," tilføjer Lars Bram, som mener, at de udenlandske magasinudgivere har kørt en skræmmekampagne.

Hovedparten af de magasiner, der kommer til Danmark fra lande uden for EU, bliver nemlig leveret i bundter eller på paller, og det betyder, at de slipper for Post Danmarks gebyr, ifølge Grafisk Arbejdsgiverforening. 

Omvendt mener man i Danske Specialmedier, at den grafiske branche overdriver betydningen for dem af, at man lukker momshullet. Det vil nemlig ikke, som de håber, føre til flere ordrer i Danmark. I stedet vil udgiverne vælge trykkerier i Baltikum.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu