“Lukningen af Chili kommer bag på os”

Når magasinet Chili udkommer for sidste gang til februar, er Tjeck det eneste deciderede gratismagasin til de helt unge på print. Det er endnu uvist, om det vil kaste flere annoncekroner af sig til de unge iværksættere, som i august relancerede Tjeck efter udgiveren Vermøs konkurs. Men sikkert er det, at bladkæmpen Aller Media ikke ser potentiale i at kaste flere penge i det marked.
MediaWatch

Når magasinet Chili udkommer for sidste gang til februar, er Tjeck det eneste deciderede gratismagasin til de helt unge på print.

Det er endnu uvist, om det vil kaste flere annoncekroner af sig til de unge iværksættere, som i august relancerede Tjeck efter udgiveren Vermøs konkurs. Men sikkert er det, at bladkæmpen Aller Media ikke ser potentiale i at kaste flere penge i det marked.

Her svarer Tjecks ansv. chefredaktør og udgiver Kristian Falkenberg på tre hurtige om konkurrentens fald.

1. Når Aller Media må opgive at udgive Chili - hvordan kan I så klare jer med Tjeck?

“Lukningen af Chili kommer bag på os. Dette fordi vi paradoksalt nok har oplevet fremgang gennem det sidste år. Som vi tidligere har meddelt, har Tjeck en anderledes tilgang til at udgive gratisblade sammenlignet med større bladhuse. Derfor synes vi ikke at vi er sammenlignelige. Det er selvfølgelig trist for branchen at Chili lukker og i særdeleshed for de 19 medarbejder der nu står uden arbejde. Vi har altid set Chili som en god medspiller til at berige de unge med godt indhold. Det vil vi savne.”

2. Vil I ændre på distribution - annoncering eller lignende efter at Chili er lukket?

“Generelt lader vi os ikke styre af andres op- og nedture. Men det er klart at der sker et skift i markedet, når så stor en medspiller forsvinder. Mht. annoncering og distribution holder vi fast i den strategi vi har lagt. Den har båret frugt og gjort at vi har nået vores mål om løbende at udvide både oplæg og distribution.”

3. Ifølge et mediabureau har printmedier til unge det meget svært, fordi mange annoncører foretrækker at nå dem online. Hvordan ser du fremtiden for printmedier til unge?

“Det er vigtigt at se medierne i rette kontekst. Vi arbejder ud fra en ide om at hvert medie har sine styrker og svagheder og vi tror ikke at de som sådan kan erstatte hinanden. Der er ingen tvivl om, at trykte medier altid vil have deres berettigelse og specielt etablerede brands. Det kan vi se gennem vores læsertal og interessen fra annoncørerne. Netop fordi der i branchen generelt har været færre annoncekroner i omløb de seneste år, er det vigtigt at man tilpasser sig markedet. Det er tilsyneladende lykkedes med vores strategi.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu