Forchhammer: Chili Group gav Aller fornyelse

Forretningsmanden Peter Forchhammer kunne indtil sin personlige konkurs i 2009 skrive milliardær på visitkortet. Blandt de forretninger, han havde bygget formuen på, var mediehuset Chili Group, som Aller Media købte en tredjedel af i 2006 - mens de gratis annoncefinansierede magasiner stadig var en ny mediegruppe i vækst - og i 2008 overtog Aller Media hele Chili Group.

Forretningsmanden Peter Forchhammer kunne indtil sin personlige konkurs i 2009 skrive milliardær på visitkortet. Blandt de forretninger, han havde bygget formuen på, var mediehuset Chili Group, som Aller Media købte en tredjedel af i 2006 - mens de gratis annoncefinansierede magasiner stadig var en ny mediegruppe i vækst - og i 2008 overtog Aller Media hele Chili Group.

I går meddelte koncernen imidlertid, at man nu lukker bladet, der gav navn til det opkøbte selskab, ungdomsmagasinet Chili, lægger resten af aktiviterne i Chili Group ind under Aller Client Publishing på Havneholmen og siger farvel til 19 medarbejdere. En nyhed, der også nåede Peter Forchhammer, selvom han har været ude at Chili Group siden 2008.

"Jeg synes jo, at selvom man har solgt en forretning fra, er det altid lidt trist, når et af ens "børn" forsvinder. Chili var et af de første og mest ambitiøse ungdomsblade og gratismagasiner, som havde nogle flotte, provokerende og anderledes indslag i forhold til, hvad man ellers så. I dag må man sige, at der er mange andre tilbud til unge især på nettet, hvor de unge får meget af det stof, Chili stod for. På den måde har bladet åbenbart haft sin tid," siger Peter Forchhammer til MediaWatch.

"Lukningen kommer ikke totalt bag på mig, men jeg havde måske håbet på en Chili-satsning på nettet. Omvendt har Aller også en række andre ungdomsblade, der er betalingsblade, og som man måske vil beskytte mod kannibalisering. Jeg tror, det er en kombination af udviklingen på nettet og hensynet til egne blade, der har fået dem til at tage skridtet," siger Peter Forchhammer og pointerer, at Aller Media stadig sidder solidt på markedet for ungdomsblade og næppe risikere markedsandele ved lukningen.

Skærme markedet af
I forhold til den øvrige forretning i Chili Group og fremtiden for gratismagasinerne her, gælder den samme balancegang, vurderer Peter Forchhammer. På den ene side handler det om at skærme markedet af for konkurrenter, der kan true Allers egne betalingsugeblade og -magasiner - go som var et motiv til opkøbet i sin tid - men uden selv at  kannibalisere på kerneforretningen i betalingsbladene.

"Magasiner og ugeblade er meget pressede, og det er klart, man kan spørge sig selv, om man også skal forære stof væk ved at bringe det i in store magasiner som Lime i Netto, eller om det ville være en bedre forretning at lukke dem. Men det tror jeg ikke vil ske, selvom gratismagasin markedet er meget svært," siger Peter Forchhammer.

Ny kultur
Chili Group har ikke været den store økonomiske gevinst for Aller Media, til gengæld har virksomheden banet vej for et værdifuldt kulturskifte, mener Peter Forchhammer.

"Jeg håber, at Aller har fået en ny kultur ind i deres bladhus med Chili Group. Jeg tror ikke, at de har tjent store penge på det, men omvendt har det måske ført til, at de har kunnet spare og rationalisere og udnytte synergier i huset på en ny måde. Jeg tror, det har givet en ny kultur og dagsorden, fordi man pludselig kunne se, at her var der nogen, der opbyggede et bladhus, der kunne levere magasiner af samme kvalitet men med en helt anden bemanding," siger Peter Forchhammer, der ikke har sluppet mediebranchen helt, selvom den personlige konkurs sætter stærke begrænsninger på råderum og handlekraft.

"Jeg er lidt involveret i nogle forskellige netmedier bl.a. omkring skilled games og synes, nettet er meget interessant. Jeg kan godt ærgre mig over, at jeg ikke interesserede mig mere for nettet tidligere, det er en rigtig spændende platform," siger Peter Forchhammer.

 - LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu