Aller i tv-clinch med B.T.

Ekstra Bladets tv-tillæg om onsdagen, der følger med avisen som indstik, bliver nu udelukkende produceret af Allers tv-redaktion ATV. ATV stod i første omgang alene for tv-programmerne, men der er god økonomi i at overlade hele indholdet til dem, siger Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen.
Tine Brødegaard Hansen

Ekstra Bladets tv-tillæg om onsdagen, der følger med avisen som indstik, bliver nu udelukkende produceret af Allers tv-redaktion ATV.

ATV stod i første omgang alene for tv-programmerne, men der er god økonomi i at overlade hele indholdet til dem, siger Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen.

“De har ekspertisen og stoffet i forvejen, og da vi søger alliancepartnere på alle områder, har vi fået en god aftale med dem, og de har fået en god aftale med os, hvor de kan videredistribuere indhold, som de allerede laver,” siger Poul Madsen med henvisning til, at Aller Media blandt andet udgiver tv-ugebladet 7 TV Dage.

B.T. udfordrer Aller-ugeblad
Den pudsige manøvre at Aller Media leverer tv-stof til en kunde, der samtidig er konkurrent til Allers egne ugeblade, har en god forklaring. Og den hedder B.T., lyder det fra udgiverdirektør i Aller Media Per Ingdal.

“For nogle måneder siden gik B.T. ind på markedet for ugeblade med et ugentligt tv-program på ugebladspapir til ti kr. Et produkt der er en direkte udfordring til vores blad 7 TV dage. Vi reagerede stærkt og offensivt på lanceringen af B.T.'s tv-program, hvilket har betydet, at det ikke sælger noget særligt. Det er mit indtryk, at B.T. skal opnå særdeles mange dynamiske synergieffekter, som vi ikke rigtigt kan spore i markedet, for at B.T.'s tv-program giver forretningsmæssig mening,” siger Per Ingdal om B.T.’s tv-tillæg der koster ti kr. ved køb af avisen om onsdagen.

B.T.’s ansv. chefredaktør Peter Brüchmann anerkender, at konkurrencen på markedet for tv-indhold er benhård, men han understreger, at B.T. har bevaret sin markedsandel på onsdage, hvor tv-tillægget udkommer, selvom Ekstra Bladet “lægger et tv-tillæg næsten gratis i avisen”.

Som ATV’s kunde, mener Poul Madsen ikke, at det er mærkeligt, at Aller sænker prisen på et af sine magasiner, der ligger i konkurrence med det indhold, ATV leverer til Ekstra Bladet. 7 TV Dage udkommer mandag, mens Ekstra Bladets tillæg udkommer onsdag, og det har stadig et særligt avispræg, tilføjer han.

“Vi står for holdningsstoffet (bl.a. en klumme af Ditte Okman, red.) til tillægget, men samarbejdet med Aller er gået så godt, at vi gerne ville have dem til at levere alt andet indhold,” siger Poul Madsen.

EB-samarbejde holder konkurrenter væk
Ud over at være et modtræk til B.T.’s tv-tiltag sikrer Allers samarbejde med Ekstra Bladet også, at konkurrenten Ritzau bliver holdt stangen fra den kunde.

“ATV leverer tv-programmer og omtaler til eksterne kunder som Ekstra Bladet, fordi det er en del af vores forretningsstrategi. Vi ved selvfølgelig godt, at Ekstra Bladets tillæg er i konkurrence med vores egne ugeblade, men hvis ikke vi leverer tv-programmerne, får Ekstra Bladet dem fra andre leverandører,” siger Per Ingdal.

Han påpeger, at prisnedsættelsen med tre kroner på 7 TV Dage har fået oplaget til at stige senest til 38.000 i de seneste oplagstal fra maj fra et niveau på 34.000 i samme måned sidste år. Derfor er det en god forretning for Aller, der indtil videre ikke skader titler som Se og hør eller Billed-Bladet.

“Hidtil har vi ikke set nogen negative effekter på salget af vores øvrige ugeblade med tv-programmer, så vi er godt tilfredse med vores strategi på det marked,” siger Per Ingdal.

Ekstra Bladet blev overgået med et mulehår af B.T. i de seneste oplagstal fra maj fra Dansk Oplagskontrol. Ekstra Bladet har traditionelt været den største af de to aviser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu