Kig Ind går fra billed- til "glossip"-blad

Aller-ugebladet om Hollywood-gossip og mode har fået en makeover. Det skal hæve oplaget - uden marketinggaver, siger chefred. Michael Hansen.
Tine Brødegaard Hansen

Kig Inds læsere får fra i dag mere valuta for de 15,95 kr., de betaler for Aller-ugebladet om gossip og mode fra Hollywood, lover chefredaktør Michael Hansen. Bladet er nemlig blevet relanceret - og har bl.a. fået tykkere omslag, nyt forsidedesign og nye sektioner. 

"Det bliver Danmarks eneste billedugeblad med et omslag, og looket på forsiden adskiller sig nu betydeligt fra de andre billedeugeblade," siger Michael Hansen.

Opgradering af mode og skønhed
De tre nye sektioner i Kig Ind er 'Update' med overblik over alle bladets stofområder, 'Gossip' med Hollywood-sladder og 'Chik' med mode, skønhed og sundhed.

"Med Chik sætter vi mere fokus på, hvilket tøj stjernerne går i, hvilke skønhedsprodukter de bruger, og hvordan man bliver lige så lækker som dem. Det er også i Chik, at man får redaktionens personlige anbefalinger og favoritter, så der er tale om en opgradering af mode- og skønhedsstoffet," siger Michael Hansen. 

Det bliver bakket op af Allers udgiverdirektør Per Ingdal.

“Vi skaber et helt nyt ugeblad på Kig Inds skuldre, hvor Kig Ind går fra at være et billedugeblad med lidt modestof, til at være et kvindeorienteret gossipblad - en hybrid vi har valgt at kalde et "glossip-magasin",” siger Per Ingdal.

Bladets tv-indhold får også flere anbefalinger og tv-guides til målgruppen af kvinder mellem 18-39 år.

Oplag skal stige henover sommeren
Målet er ikke blot at stabilisere oplaget, der svinger mellem 40.000-60.000, men også at få det til at vokse blandt andet ved hjælp af en storstilet annoncekampagne.

"Vi får mange positive tilkendegivelser fra vores læsere, og vi tror på, at der er masser af potentiale for nye læsere. Derfor har vi en forventning om, at oplaget vil stige hen over sommeren, hvor vi laver en markedsføringskampagne på tv og i dagblade, magasiner og ugeblade," siger Michael Hansen.

 Lukker gavestrøm
Kig Inds oplag er lige som mange andre ugeblade stærkt følsomt over for antallet af marketinggaver som dvd'er og lignende. Det har resulteret i gevaldige oplagshop og -fald, der ofte har været tocifrede procenttal. Nu skal oplaget primært løftes ved hjælp af redaktionelle forbedringer og ikke en ny gavestrøm, lyder det fra chefredaktøren.

"Vi laver en satsning på produktet, og der kommer ikke flere gaver i den gimmick-form, som nogle blade gør sig i. Vi vælger at gå andre veje," siger Michael Hansen og tilføjer, at han endnu ikke kan løfte sløret for, hvad de vil være, men det vil sommerens annoncekampagne afsløre.

Kan man få oplagsfremgang alene ved opgradere det redaktionelle indhold?

"Hvis vi vil have en hurtig og stor oplagsfremgang, er det overhovedet ikke svært, hvis man gør det med marketinggaver. Det er en større udfordring at gøre det i kraft af produktet, men det er tiden inde til. Derfor højner vi den generelle kvalitet af vores blad, som vi har høje ambitioner for, og som vi ved, at vores læsere sætter pris på," siger Michael Hansen.

Mere bundlinjefokus
Per Ingdal bekræfter, at udviklingen på Kig Ind er led i en strategiændring, der har mere bundlinjefokus.

"Ugebladene i Aller nedprioriterer gimmicks og andre kampagner, der ikke giver et positivt afkast på langt sigt. For os er det et spørgsmål om, hvorvidt vi kan se, at investeringen kommer hjem igen i vores ROI-analyser (return on investment, red.),” siger Per Ingdal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu