Egmont lukker Sirene

Et magasin mindre vil kæmpe om de unge kvinder til sommer, når Egmont Magasiner lukker 'Sirene'. Bladet er udkommet siden 2001 og ligger i direkte konkurrence med Aller Medias 'Bazar'. Trods en mindre oplagsstigning i andet halvår 2010 blev der skåret 30 pct. af læsertallene i den periode sammenlignet med 2009, og det landede på bare 75.000 læsere i snit.
Tine Brødegaard Hansen

Et magasin mindre vil kæmpe om de unge kvinder til sommer, når Egmont Magasiner lukker 'Sirene'. Bladet er udkommet siden 2001 og ligger i direkte konkurrence med Aller Medias 'Bazar'.

Trods en mindre oplagsstigning i andet halvår 2010 blev der skåret 30 pct. af læsertallene i den periode sammenlignet med 2009, og det landede på bare 75.000 læsere i snit.

“Lukningen skyldes, at det er et blad, vi taber penge på. Senest har vi ændret prisen fra 45 kr. til 29,95 kr., men det gav ikke nogen langsigtet og stabil effekt. Markedet for print til de helt unge piger synes at være faldende og med begrænset loyalitet. Det er meget båret af aktiviteter med ting, man lægger ved bladet. Derfor forskyder oplagene sig meget fra måned til måned,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Medarbejderne tilbudt andre job
Magasinets seks redaktionelle medarbejdere er alle tilbudt job på Eurowoman og Alt for damerne, der begge havde ledige stillinger. Chefredaktør Louise Stenbjerre får en projektfunktion under marketingdirektøren i Egmont Magasiner.

“Vi har været i en situation med åbne stillinger, så vi har kunnet tilbyde alle medarbejderne job, det håber jeg, de siger ja til, så ingen kommer i klemme,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Har I tabt kampen til Allers Bazar (til samme målgruppe, red.)?

“Vi kunne sagtens have udgivet Sirene de næste par år uden, at det ville være en kæmpe underskudsforretning. Jeg ser det ikke som en kamp mellem de to blade. Lukningen er en stillingtagen til, om vores produkt er på et marked, man kan tjene penge på. Det vurderer vi ikke, at Sirene kan, og printprodukter målrettet meget unge pigegrupper er faldende,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Hvad betyder lukningen ellers for Egmont - får I flere ressourcer til at lancere et nyt magasin?

“Hvis vi ser huller i markedet, har vi pengene til at starte et magasin, det har Sirene ikke noget specifikt med at gøre.”

Vil I nu satse på ældre målgrupper til et evt. nyt magasin?

“Nye produkter er spændende, men vi ser også på at forstærke dem, vi har, og kampen er hård om positioner på bladmarkedet generelt. Når man er i et faldende marked, handler det også om at styrke sine titler og ikke nødvendigvis at lancere nye, men vi åbner Fit Living og Alt for Damerne i Norge, så på divisionsniveau, har vi gang i lanceringer,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu