"Der er mange flere pressefolk fra Asien"

De asiatiske lande og deres millioner af modeinteresserede læsere bliver prioriteret højere på modeugen i Paris, fortæller ALTs ass. moderedaktør.
Tine Brødegaard Hansen

Hvordan dækker ALT for damerne modeugen i Paris i år?

"Vi blogger dagligt fra Paris på altfordamerne.dk. Derudover betragter vi primært en modeuge som en del af vores vedvarende research i forhold til at være opdateret på, hvad der rører sig i den internationale mode."

Hvordan har medieudviklingen været siden sidste år?

"Det er tydeligt, at der er mange flere pressefolk fra Asien. Markederne for europæisk mode, især luksusmode, vokser i Kina, Korea, Indien. Og det kan ses på opbuddet af pressefolk. En række af disse ”nye” deltagere fra Asien indtager de europæiske modeuger delvist på bekostning af mindre områder som Skandinavien. De franske modehuse vil i sagens natur hellere prioritere at nå ud til magasiner med et par millioner læseren end et par hundredtusinde læsere."

Hvilke medier får de bedste pladser?

"Det gør den gamle garde af fransk, britisk, japansk og i særdeleshed amerikansk Vogue (med Anna Wintour i spidsen) stadig til de allervigtigste shows. Men det er tydeligt, at de er ved at få selskab af russisk, kinesisk og indisk Vogue. Derudover er der de toneangivende internationale magasiner, der ikke henvender sig bredt – men som taler direkte til modebranchens meningsdannere. Det drejer sig primært om britiske, franske og amerikanske titler som W, V Magazine, Love Magazine, Jalouse m. fl."


Hvilke kendte mediepersonligheder har du spottet?

"Personligt spottede jeg kun et par stykker. Men ud over branchens egne stjerner, som primært er chefredaktører fra nogle af de føromtalte internationale magasiner og en række topmodeller, indtog mediepersonligheder som Alexa Chung, Catherine Deneuve, Charlotte Gainsbourg, Dita Von Teese, Lily Allen, Rihanna, Salma Hayek og Vanessa Paradis de røde løbere ved flere af de store shows."

Hvad har været den bedste goodiebag indtil videre og hvorfor?

"Man bruger ikke rigtig goodiebags ved modeugen i Paris. Der er så stor rift om billetterne til de store shows, at det er en ”goodie” i sig selv at blive inviteret."

Hvilken inspiration tager du med hjem?

"Jeg er blevet klogere på hvilke tendenser, der vil røre på sig i det kommende forår. På den måde sikrer vi, at ALT for damerne vil fortsætte med at være et kvindemagasin med fingeren på modepulsen."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu