Aller-koncernen taber 200 mio. kr. på drift

Bratte fald i blad- og annoncesalget giver Aller-koncernen et minus på 111 mio. kr. i driftsresultat for 08/09. Finansielle indtægter giver dog et plus på bundlinien.
MediaWatch

Aller-koncernens driftsresultat er forværret med 212 mio. kr. i 08/09-regnskabet sammenlignet med året før. Det lander på 111 mio. kr. (EBIT), ifølge årsrapporten fra Carl Allers Etablissement (CAE).

Omsætningen er dalet til 3,87 mia. kr. sidste år mod 4,3 mia. kr. året før, men årets resultat efter skat lander på fem mio. kr. mod et underskud på 25 mio kr. i 07/08.

Det skyldes en markant fremgang i de finansielle indtægter, der dækker poster som udlån, værdipapirer og langfristet gæld, til 159 mio. kr. Året før var de indtægter på minus på 77 mio. kr. Forbedringen skyldes bl.a. øget indtjening på værdipapirer.

Den vigtigste forretning for koncernen, Aller Media i Danmark, bidrog ikke til at forbedre resultatet med sit minus på 5,6 mio. kr. efter skat.

Aller-koncernens resultat er især påvirket af et fald i blad- og annoncesalget med 439 mio. kr. Cirka halvdelen, 241 mio kr., skyldes fald i valutakurser. 172 mio kr. skyldes fald i omsætningen på printannoncer og internetomsætning. Men koncernen har også haft ekstra udgifter til lukkede magasiner og fratrædelser på 179 mio. kr.

243.000 færre ugeblade
Ugebladene er stadig en guldkalv for Aller-koncernen. Med en omsætning på 2,6 mia. kr. i Norden er de stadig den "væsentligste aktivitet", selvom der "forventes en langsom forskydning til omsætning på andre aktiviteter", som det hedder i årsrapporten. Magasinerne omsætter for 812 mio. kr.

Aller-koncernens ugebladsoplag er i alt på 2,9 mio. blade ugentligt i 08/09. Et fald på 7,8 pct. i forhold til året før, svarende til 243.000 stk. I Danmark er Aller Medias ugebladsoplag i gennemsnit på 943.0009, et fald på 5,3 pct. Størst er faldet i Finland, hvor ugebladsoplaget i den periode går tilbage med 26,6 pct.

Aller-koncernens markedsandele for ugeblade i Norden, er ifølge årsrapporten steget med 1,5 pct. til 63,3 pct. af det samlede ugebladsmarked på totalt 4,5 mio. blade i 08/09. Totalmarkedet er faldet med 10,1 procent. Det svarer til, at der er solgt cirka en halv million færre ugeblade.

Positivt driftsresultat i 09/10 og øget fokus på mediestøtte
Selvom finanskrisen fortsætter i år, forventer CAE et positivt driftsresultat på mellem 150 til 180 mio. kr. udover gevinsten på 110 mio. kr. som salget af det danske domicil i Valby har indbragt.

Såvel konkurrencen fra dagbladenes "ugebladslignende tillæg" som krisen fortsætter i de kommende år, derfor har Aller-koncernen "øget sit fokus på den konkurrenceforvridning som følger af statsejede og statsstøttede medievirksomheder i Danmark og Norge", hedder det i årsrapporten. 

Koncernen vil øge fokus både lokalt og i EU-regi, hvilket tyder på at ugebladsgiganten skruer op for lobbyaktiviteterne.

Trods de cirka otte bladlukninger og frasalg i 08/09, gøres det klart i årsrapporten, at Aller-koncernen fortsat er klar til at være offensive:

"På grundlag af koncernens dygtige medarbejderes kompetencer inden for kerneforretningsområderne og betydelige økonomiske ressourcer, vil koncernen også i fremtiden hurtigt, effektivt og vedholdende gå ind i markedet med egne nye produkter, anvende nye distributionskanaler samt aggressivt imødegå konkurrencetiltag på kerneforretningsområder."

Læs hele rapporten her.

- TBH 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu