Mediebureau: Mere dokumentation tak!

Kundemagasiner indgår i mediebureauernes planlægning, men skal skærpe profil og målgruppe, hvis de vil konkurrere med betalingsmagasiner.
Tine Brødegaard Hansen

Selvom kundemagasiner vokser i antal, risikerer de at blive ligegyldige i annonceindkøbet, hvis ikke de kommunikerer krystalklart til en afgrænset målgruppe, mener Jane Ravn, print director i Mediaedge.cia.

Skiller sig ikke ud
"De bredere, gratis kundemagsiner er i fare for at blive ligegyldige i annonceindkøbet, da de ikke har noget specielt at byde på i forhold til de traditionelle magasiner og ugeblade, som har den fordel, at de har en neutral kommerciel afsender," siger Jane Ravn.

Men potentialet er der, for forbrugerne vil gerne have kundemagasinerne.

"Onlinemedier og kundemagasiner er i ekstremt vækst verden over. Paradoksalt nok, vil forbrugeren gerne have begge dele, men virksomhederne formår ikke at forbinde disse to verdener i deres kommunikation," siger Jane Ravn og tilføjer:

"Virksomhederne skal spørge sig selv, hvad modtageren skal bruge kundemagasinet til? Det gælder om at vide, hvad man vil med kundemagasinet som afsender. Handler det om salg, loyalitet, information?"

Mangel på tal
Kundemagasinet skal med andre ord tilbyde en værdi, der går ud over virksomhedens behov for at fortælle om sig selv. Hvis kundemagasiner skal være en større del af medieplanlægningen, skal der også mere styr på dokumentationen.

"Det er svært at få tal, vi kan bruge i et annonceindkøb. Der mangler også tal på, hvad magasinerne flytter, når vi taler strategi, salg og branding. Potentialet er stort, hvis det bliver tænkt rigtigt. Kundemagasiner kan blive nichemedier til meget specifikke målgrupper. Det ville gøre dem til attraktive medier i annoncesammenhæng."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu