Stort amerikansk magasin indgår samarbejde med OpenAI
Magasinet The Atlantic og OpenAI vil fremover dele adgang til hinandens produkter, så magasinet kan bruge OpenAI’s produkt, det meste kendte er nok ChatGPT, i sit interne arbejde, mens OpenAI får adgang til The Atlantics artikler og indhold, som tech-selskabet kan bruge til at træne sine AI-modeller.
Det oplyser Nicholas Thompson, der adm. direktør på magasinet, i en video på Linkedin.
I videoen nævner han selv, at partnerskaber mellem medier og techselskaber de seneste år har været et tveægget svær for medier.
”Der er mange eksempler på, at sådanne partnerskaber er gået galt,” siger han.
Han mener dog, at det kan undgås, hvis medier holder sig for øje, at tech-platformene har ét formål: At tjene penge - og ikke andet.
”Der er stadig gode måder at samarbejde med tech-platforme, når man er opmærksom på det,” siger han.
Han fremhæver, at Facebooks annonceforretning har været en vigtig del af The Atlantics arbejde med at øge sin abonnementsbase.
”Søgemaskine-trafik kommer helt sikkert til at falde i fremtiden i takt med, at søgning bliver mere chat-lignende. Det er lidt skræmmende. Men det er også årsagen til, at jeg glæder mig over samarbejdet med Open AI. Hvem ved, hvordan søgninger kommer til se at ud?”
”Desto tættere på AI-selskaberne, og hvis man samarbejder med dem om fremtidens søgninger og placerer ens historie i dem, så får man flere læsere, end hvis man ikke gør,” lyder det fra Nicholas Thompson.
The Atlantics største aktionær er Laurene Powell Jobs, der er Steve Jobs enke, som ejer magasinet gennem hendes selskab Emerson Collective.