Ny version af magasinet Elle skal levere digital vækst

Elle har skiftet udgiver. Det åbner op for at afsøge nye muligheder, mener chefredaktør og nu udgiver.
Cecilie Ingdal forbliver som chefredaktør på Elle ud over sin nye rolle som medejer af det nye udgiverselskab bag magasinet. | Foto: Sidsel Alling
Cecilie Ingdal forbliver som chefredaktør på Elle ud over sin nye rolle som medejer af det nye udgiverselskab bag magasinet. | Foto: Sidsel Alling

Når det nye Elle magasin udkommer i slutningen af maj, bliver det uden Aller Media som udgiver. 

Det giver ifølge de nye udgivere af magasinet en række fordele i forhold til at udvikle kvindebladet, der fortsætter på print, men især skal dyrke vækst i den digitale arena, fortæller Cecilie Ingdal, der forbliver som chefredaktør på magasinet ud over sin nye rolle som medejer af det nye udgiverselskab bag magasinet.

I en kombination af skriftlige svar og telefonisk interview, fortæller den nye udgiver, at skiftet betyder, at der kommer til at blive arbejdet med nye koncepter.

”Vi går jo fra en supertanker med alle de fordele, der er forbundet med det, til en speedbåd, som måske ikke ligger helt så stabilt i vandet, men omvendt også er hurtigere og lettere at manøvrere. Den nye energi, et skifte som dette udløser, kommer selvfølgelig til at manifestere sig i Elle-universet i løbet af 2024,” fortæller Cecilie Ingdal.

Det nye Elle har Toast Projects som udgiver, der er ejet af Nikita Hofmann, redaktionschef på Elle, Cecilie Ingdal, chefredaktør på Elle, og Josephine Aarkrogh, creative director på Elle.

De tre ejere har en lige stor ejerandel i Toast Projects, som betaler en procentsats af magasinets indtægter for rettighederne til at benytte brandet fra det internationale medieselskab Lagardere Media News, der er indehaver af Elle-brandet.

Nye koncepter

Elle kommer fortsat til at være tilgængeligt som løssalg i butikkerne samt som abonnement, oplyser Cecilie Ingdal.

Derudover kommer arbejdet med at give indholdet liv digitalt til at fylde.

”For Elles vedkommende hænger print uløseligt sammen med det digitale univers, som jo består af en del platforme. Det betyder, at vi har fokus på at udvikle universet samlet set, men vi forventer – som de fleste andre medieaktører - også at væksten skal komme fra de digitale platforme,” siger hun.

Hun fortæller, at det giver noget mere fleksibilitet, at Elle nu står uden for Aller Media, hvilket også betyder, at Elles indtægter ikke længere skal hjælpe med at dække koncernrelaterede omkostninger.

”Samtidig har vi gentænkt vores redaktionelle model, så vi kommer til at være et mere agilt setup, hvor spidskompetencer inden for flere forskellige områder kommer i spil på freelancebasis. Den hovedsagelige indtægt vil fortsat være løssalg, abonnement, annoncer, kliks og native.”

Freelancekræfter

Cecilie Ingdal uddyber, at størstedelen af det redaktionelle arbejde vil blive leveret af freelance-journalister, mens der skal ansættes to journalister til primært at arbejde på indhold til Elles digitale platforme.

Det betyder, at Elle på de digitale platforme bliver det samme antal som under Aller Media, mens der bliver en til to ansatte færre på print.

En af fordelene ved at være ude af samarbejdet med en stor udgiver som Aller Media er ifølge Cecilie Ingdal, at det er lettere at omstille sig. Det kommer også til at komme til udtryk i den nye version af Elle.

”Vi har mange nye ideer, som vi nu skal prøve af. Både i forhold til at skabe forretning for os selv, men også i forhold til at udvikle nye formater for og med vores samarbejdspartnere. Men først og fremmest glæder vi os til et nyt site med nye spændende features,” lyder det fra Cecilie Ingdal.

Hun fortæller, at det stadigvæk er for tidligt at oplyse konkret, hvad de nye ideer og formater kommer til at være. 

Presset marked

Printmarkedet for mode- og kvindemagasiner er presset for tiden, hvor bl.a. konkurrenten ”Femina”, som Aller Media står bag, der er udkommet ugentligt i 150 år, i slutningen af februar har trykket mediets sidste printmagasin.

Femina er ikke det eneste magasin, der har været under pres de seneste år. Titler som Vi Unge, Mad og Bolig samt Maker er også blevet lukket på print, fordi der er både færre printlæsere og -annoncører. Derfor bliver væksten af den digitale forretning en af de store opgaver for Elle at løse i det nye format.

”Det er en generel udfordring, at læsning på print siver. Men kontakten til læserne sker jo i dag via mange kanaler, som tallet ikke afslører. Jeg tror ikke, at modemagasiner historisk har haft en stærkere kontakt til læserne end dagens modemagasiner har. Det er bare ikke længere alene via print,” skriver Cecilie Ingdal.

I konkurrencen med bl.a. Femina, Story House Egmont-udgivelsen Alt for damerne og den nye digitale Bonnier Publications-konkurrent Woman.dk, peger Cecilie Ingdal bl.a. på det stærke globale brand som en af Elles fordele. Derudover fortæller hun, at Elle skal turde bruge deres position i modeverdenen. 

”Vi vil fortsat gøre vores til at være med til at give så nuanceret et billede af læseren anno i dag ved at sikre diversiteten i vores emnevalg, kildevalg, journalistiske vinkel og visuelle tilgang. Og vi vil selvfølgelig blive ved med at bruge forsiden, som det stærke signal den er. Uanset om det er et modestatement eller et samfundsrelevant budskab, der bør optage os alle,” skriver Cecilie Ingdal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu