Femina stempler ind i debat og viser for første gang bare bryster på forsiden
![Foto: Nellie Møberg/Aller Foto & Video](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13392085.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7i2o9pnho2v1n6yw494r.jpg)
Aller Medias kvindebrand Femina bygger videre på den nye linje i bladet, der blev lagt sidste sommer med henblik på at gøre bladet mere samfundsrelevant og dagsordensættende. Det er gjort med for første gang i bladets historie at bruge en forside, hvor en kvinde har bare bryster, og i et interview med Berlingske fortæller medichef Dorthe Kandi, at det handler om at gribe debatten om, hvorvidt kvinder kan tillade sig at have en nøgen overkrop i offentligheden.
"Vi diskuterer, om det er "o.k." som i sommer, hvor to kvinder fik klager fra deres nabo, fordi de sad på deres egen altan med bare bryster. Der er jo hele tiden denne diskussion," fortæller Dorthe Kandi til Berlingske.
Forsiden skal som nævnt ses i forlængelse af, at Dorthe Kandi i foråret fortalte, at Femina har lagt en ny kurs med mere journalistisk kant, hvor det samfundsrelevante journalistiske stof er opprioriteret frem for livsstilsstoffet.
Ambitionen er at være mere dagsordensættende inden for emner, der er relevante for kvinder, og give holdningstoffet mere plads - som det bl.a. skete forbindelse med sidste års debat om samtykkeloven. Og nu med debatten om bare bryster.
"Vi har løbende justeret mindre ting, men denne gang har vi taget et mere markant skridt. Både vi og omverden har jo set, der er sket noget i samfundet – kvinder gør op med ex sexisme og reagerer mere samlet og markant på nogle af de strukturer, vi ser i samfundet. Som et kvindemedie har vi ønsket at være en del af den bevægelse og bidrage til samtalen," fortalte Dorthe Kandi, der er mediechef for Aller Kvindeliv, i et interview med MediaWatch i april.