Aller-modemagasin lukker: "Det blev lidt klemt og glemt mellem to af vores andre store produkter"

Stigende pres på det trykte magasinmarked og risiko for kannibalisering på andre titler får Aller til at lukke Modemagasinet In. "Vi er nødt til at skære det, som er knap så sundt fra," lyder det fra mediechef.
Foto: Kavian Borhani/Aller Media
Foto: Kavian Borhani/Aller Media

Efter 35 år på de danske bladhylder, bliver Modemagasinet In nu lagt ned. Det sker som en del af en større porteføljeanalyse i Aller Media, som har været i gang gennem det seneste halvandet års tid, og som satte spørgsmålstegn ved magasinets berettigelse i markedet.

Det forklarer Cecilie Ingdal, mediechef på Aller Trend, som er fagredaktionen bag bl.a. modemagasinerne Elle, Dossier og så In.

"I Aller Media arbejder vi med en porteføljestrategi, der skal sikre, at vores produkter ligger rigtigt i markedet. I den forbindelse kunne vi se, vi havde produkter, som lå uhensigtsmæssigt og konkurrerede ift. hinanden."

Lukningen kommer efter der igennem ni måneder er arbejdet på en relancering In, som Christina Zemanova blev hentet til Aller for at stået i spidsen for. Men i stedet for at give magasinet nyt liv har det ført til en lukning, fordi de to magasiner bevægede sig mod hinanden, og Christiana Zemanova er i stedet udnævnt som ny chefredaktør for magasinet Dossier. Her afløser hun Kasper Stenbach, der har meldt sin afgang efter sommer.

"In er 35 år gammelt og et produkt, vi har en stor kærlighed til i Aller-familien. Men vi kunne også se, det blev lidt klemt og glemt mellem to af vores andre store produkter: Modemagasinet Elle, hvor vi også gennem det seneste år har skiftet profil og er blevet langt mere agendasættende og har taget en stemme i debatten – hvilket også har været In’s metier - og så Dossier. Dossier startede vi for fem år siden med stærkt fokus som et journalistisk produkt målrettet til mænd. Vi har så gennem årene så arbejdet mere mod at det ikke skulle være rettet mod ét køn, men i stedet være et såkaldt interviewmagasin om talent, som henvender sig til både mænd og kvinder," siger Cecilie Ingdal.

I har brugt de seneste ni måneder på at relancere In. Er det nu spildt arbejde?

”Tværtimod, så har det været en stor del af, at vi har set styrken i at konsolidere de to magasiner, hvor vi kan videreføre de bedste elementer for In i både Dossier og ELLE. Når det sagt, ville jeg lyve, hvis jeg sagde, det ikke gør ondt i et gammelt magasinhjerte som mit, når man skal lukke et produkt, fordi det også siger noget om udviklingen i markedet.”

En stilling nedlagt

En enkelt stilling som digital journalist på Modemagasinet IN er blevet nedlagt i forbindelse med lukningen af bladet. Resten af medarbejderne med tilknytning til IN har fået andre arbejdsopgaver i Aller, oplyser mediechefen. Aller har for få år siden ændret organisationsstrukturen, så de enkelte magasiner ikke har særskilte redaktioner, men bliver produceret af såkaldte fagredaktioner. Derfor er der heller ikke mange medarbejdere, der har arbejdet udelukkende med produktionen af In.

Dossier blev relanceret i foråret som løssalgsmagasin og har derudover fået opdateret sit digitale univers. Men den redaktionelle profil som den seneste tid løbende er justeret mod i højere grad at være orienteret mod en journalistik profil uden skelen til køn, vil blive videreført under Christina Zemanova, fortæller Cecilie Ingdal.

I vælger at videreføre Dossier frem for In, der har været længere tid i markedet. Afspejler det, at Dossier er et stærkere brand?

”Ja, det er det, vi har vurderet, og det som vores analysearbejde viser. Vi har kunnet se med vores relancering af Dossier, at det er gået langt bedre, end vi havde forventet her i 2021. Så det har bekræftet os i, at Dossier er et stærkt brand, med et klart potentiale i forhold til målgruppen," siger Cecilie Ingdal.

Forbedrer forretning

Modemagasinet In havde i 2020 83.000 læsere ifølge Kantar Gallups læsertalsopgørelse. Det var et fald på lidt over 10 pct. fra året før. Om det er realistisk at kunne hente de snart hjemløse læsere ind i Aller-huset gennem de to andre modemagasiner, må tiden vise, lyder det.

"Det er et svært spørgsmål. Jeg håber, nogle vil følge med og skifte hest og følge noget af indholdet, de har sat pris på, hos andre titler," siger Cecilie Ingdal.

Handler det i bund og grund om at spare penge?

”Det handler om at konsolidere nogle forretninger og gøre dem til bedre, sundere forretninger. Magasinerne er jo en forretning, så man er nødt til at skære det, som er knap så sundt fra og fokusere på dem, som er sunde, gode forretninger."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu