MTG: Champions League er en rettighed i top 3

MTG's parløb med Champions League vil nærme sig 30 år efter ny aftale. Klubturneringen er blandt de absolut vigtigste i porteføljen, mener direktør, der holder prisen tæt til kroppen.
Kim Poder, adm. direktør for MTG i Danmark. | Foto: PR/MTG
Kim Poder, adm. direktør for MTG i Danmark. | Foto: PR/MTG

Intet bliver forandret, når en ny udgave af Champions League sparkes i gang i sidste halvdel af 2018. Til den tid vil MTG, som i Danmark står bag TV3-kanalerne og Viaplay, fortsat have tv-rettighederne til den europæiske klubturnering.

MTG har haft rettighederne, siden turneringen fik sit nuværende navn i 1992. Rettighederne, som MTG nu har sikret sig, gælder frem til 2021, og selskabet vil således have siddet på rettighederne i næsten 30 år, når den nye aftale udløber.

MTG's direktør i Danmark, Kim Poder, lægger da heller ikke skjul på, at Champions League er en rettighed, som selskabet er glade for at have under vingerne.

"Det er en top 2-3 rettighed. Vi er så heldige og privilegerede, at vi har en god håndfuld af meget eksklusive sportsrettigheder. Nogle er en smule bredere end andre, men inden for fodbold er den danske fodbold (Superliga, red.) og Champions League i særklasse vigtige for danske fodboldfans og dermed også for os. Champions League er helt, helt oppe i den høje liga på attraktive sportsrettigheder," siger Kim Poder.

MTG har blandt andet to tredjedele af Superliga-rettighederne og halvdelen af rettighederne til engelske Premier League, spanske La Liga og italienske. Derudover kommer rettigheder til en række andre sportsgrene såsom håndbold, Formel 1 og boksning.

Men Champions League spiller en stor rolle i TV3-kanalernes selvforståelse.

"Det er en vigtig del af især TV3+'s DNA. Selvfølgelig er det det. Det er også en vigtig del af Viaplays portefølje. Og hver gang der kommer en ny proces med et udbud, så er vi ekstremt koncentrerede op til for at erhverve os rettighederne igen og har også en lille smule nervøsitet, indtil det er lykkedes os at få blæk på kontrakten," siger Kim Poder.

Svensk og norsk afklaring

Budfristen udløb i går, mandag, og allerede i dag blev vinderen af udbuddet altså præsenteret. I Sverige har MTG ligeledes sikret sig rettighederne eksklusivt, mens MTG i Norge har de eksklusive rettigheder til 108 ud 138 kampe pr. sæson. De resterende 30 kamp vil også blive sendt af norsk TV 2, der er en del af den danskejede Egmont-koncern.

Ved de seneste budrunder, hvor fodboldrettigheder har været i spil, har prisen været opadgående. Det gjaldt blandt andet for de rettigheder til den engelske Premier League, som MTG købte i 2015 og siden videresolgte halvdelen af til Discovery Networks. Kim Poder ønsker ikke at kommentere prisudviklingen for Champions League-rettighederne.

Han fortæller, at MTG gør, hvad selskabet kan, for at tilbyde en god dækning af klubturneringen blandt andet i håb om, at mulige købere af tv-kanalerne og Viaplay vil komme til lommerne.

"Vi gør os umage for at levere gode produkter, selvfølgelig også når det gælder Champions League. I sidste ende skal regningen betales af både vores samarbejdspartnere såsom tv-distributørerne, men også af seere. Og det bliver den selvfølgelig kun, hvis de synes, vi leverer et godt produkt," siger Kim Poder.

Også over for sælgerne af rettighederne kan det have betydning at levere et godt Champions League-produkt.

"I sidste ende er det pengene, der tæller. Men det betyder selvfølgelig også noget, at man behandler en rettighed godt, for det sætter også prisen for den næste rettighedsperiode. Hvis en rettighed ikke bliver behandlet efter fortjeneste, så vil det falde i værdi ved næste udbud."

Nyt spilletidspunkt

I den nye aftale hæfter Kim Poder sig blandt andet ved, at turneringen spreder kampene mere ud, og det gør rettighederne mere attraktive.

"Hidtil har det været sådan, at man i gruppespillet har otte kampe i hver spillerunde over for hinanden både tirsdag og onsdag. Fra 2018 begynder man med at have nogle spilletidspunkter kl. 19, hvilket vil sige, at man kan give seerne en længere fornøjelse, man har mulighed for at få set nogle flere kampe, og det er selvfølgelig interessant, at vi kan udnytte rettighederne bedre," siger Kim Poder.

Det nordiske marked for sportsrettigheder blev i sidste uge en spiller rigere, da teleselskabet Telia meldte sig på banen. Selskabet købte rettighederne til den bedste finske ishockeyliga. Det fik ifølge Dagens Industri storbanken Nordea til i en analyse at vurdere, at Telia også ville byde ind på Champions League.

Om teleselskabet rent faktisk gjorde det, står hen i det uvisse. Og Kim Poder mener, at konkurrencen om rettigheder er hård.

"Hvis man tænker, at der ikke er nogen konkurrence i markedet, så kan man blive svært overrasket på et tidspunkt. Jeg tror både, det gælder for os og kollegaer i branchen, der har rettigheder. Hvis man ikke behandler produktet ordentligt, og hvis man ikke betaler den pris, som produktet er værd, så risikerer man selvfølgelig altid, at nogen kommer med nye forretningsmodeller, som gør, at de finder rettighederne interessante. Men det er svært at spekulere i, for det er meget forskelligt fra marked til marked," siger Kim Poder.

Denne sæsons Champions League er nået til semifinalerne. Finalen spilles 3. juni i Cardiff i Wales.

Blandt de øvrige sportsrettigheder, der er oppe i luften, er den bedste tyske fodboldrække Bundesliga. I Danmark sidder Discovery Networks på rettighederne, men de er til salg for perioden 2017-2021 og sælges af selskabet MP & Silva, der i 2015 også rejste rundt med rettighederne til italienske Serie A og spanske La Liga.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu