Streamingtjenester såsom Netflix og HBO havde i 2015 abonnementsindtægter for en mia. kr., og i 2019 vil salget være vokset til 1,5 mia. kr. Det viser en prognose fra revisions- og konsulentvirksomheden PwC ifølge Finans.
"Den generelle tendens, vi ser, er, at folk vælger de store tv-pakker fra for de lidt mindre, og som supplement vælger de en streamingtjeneste til som f.eks. Netflix eller HBO," siger Leif Ulbæk Jensen, partner i PwC, til Finans.
Fra 2013 til 2015 steg streamingtjenesternes omsætning fra 371 mio. kr. til 1,2 mia. kr. I de kommende år vil væksten fortsætte, omend i et lavere tempo, anslår PwC. Men selvom interessen for streamingtjenesterne fortsætter med at vokse, vil det ikke få danskerne til at fravælge de klassiske tv-pakker i første omgang. Ifølge PwC vil det således først være i 2019, at salget af tv-abonnementer begynder at dale.
PwC's prognose er bygget på estimater, da f.eks. Netflix og HBO ikke offentliggør deres danske tal.