Abonnement overhaler reklamer i TV 2-regnskab

Digital vækst var med til at øge TV 2's omsætning i 2015, hvor overskuddet før skat landede 35 mio. kr. under 2014, bl.a. efter fald for nichekanalerne.
Foto: Henrik Ohsten/TV 2
Foto: Henrik Ohsten/TV 2
TV 2 kommer ud af 2015 med et overskud før skat på 184 mio. kr. mod 219 mio. kr. i 2014. Det oplyser TV 2 i en pressemeddelelse.

Omsætningen steg 3 pct. til 2,638 mia. kr. Heraf stod abonnementsomsætningen for første gang for størstedelen med 1,312 mia. kr., en stigning på 6 pct. Reklameomsætningen landede på 1,27 mia. kr., hvilket er på niveau med 2014.

Resultatet er tilfredsstillende og bedre end forventet, skriver koncernen i pressemeddelelsen. TV 2 opjusterede således forventningerne til årets resultat fra 150-170 mio. kr. før skat til 180-200 mio. kr. i tredje kvartal af 2015. Med 184 mio. kr. i overskud før skat lander TV 2 i bunden af det udmeldte interval.

"For TV 2 var 2015 et godt år med et fint økonomisk resultat - også i betragtning af vores investeringer i løbet af året, hvor introduktionen af TV 2 Sport naturligvis sætter et aftryk i regnskabet. Øgede omkostninger til dansk fiktion, folketingsvalget og udviklingen af vores digitale platforme opvejes af, at 2015 var et lille sportsår," siger TV 2's adm. direktør, Merete Eldrup, i meddelelsen.

TV 2's hovedkanal, der tidligere har været præget af underskud, fik et overskud på 21 mio. kr. mod et minus på 92 mio. kr. i 2014. Til gengæld gik TV 2's nichekanaler mere end 140 mio. kr. tilbage resultatmæssigt til 229 mio. kr. før skat mod 372 mio. kr. i 2014.

Digital vækst på 37 pct.

TV 2 iværksatte i 2015 en koncernstrategi med digitalt fortegn. Øverst stod bl.a. målsætningen om at fordoble den digitale omsætning frem mod 2018 samt ansættelsen af en digital direktør.

TV 2's primære digitale forretningsgrene tæller tv2.dk og TV 2 Play, der oplevede en vækst på 54 pct. i antallet af abonnenter fra udgangen af 2014 til udgangen af 2015, skriver koncernen. Derudover steg Tv2.dk's besøg i 2015 med 31 pct., mens de månedlige sidevisninger steg 17 pct.

Ifølge regnskabsmeddelelsen steg den digitale omsætning samlet set 37 pct. sidste år.

"Vores strategiske overskrift "Digital transformation" sætter nu kursen for TV 2's aktiviteter, og i 2015 er der kommet god vind i sejlene på dette område. Brugen af levende billeder og arbejdet med at engagere seere og brugere på tværs af platformene er intensiveret, og resultatet taler sit tydelige sprog: Vækstraterne i antallet af abonnenter, visninger og besøg på vores forskellige digitale platforme er alle betydelige, og vi har al mulig grund til at glæde os over, at TV 2's samlede digitale omsætning næsten er fordoblet siden 2013 og alene i 2015 viser en stigning på 37 procent," udtaler Merete Eldrup.

Fremgang i seerandele

TV 2 skriver videre, at der var fremgang at spore på TV 2-kanalernes seerandele. De steg i 2015 med 0,9 procentpoint til 35,8 pct. Æren får bl.a. TV 2 Sport, der efter lanceringen i januar 2015 har nået en seerdandel på 1,3 pct. Også News havde et godt år og nåede ifølge TV 2 op på en seerandel på 4 pct.

"TV 2 befinder sig i en omskiftelig medievirkelighed, der stiller store krav til indhold, platforme og medarbejdere. Der er alle steder ydet en stor indsats i 2015, og det er klart tilfredsstillende, at der er vækst på det digitale område, uden at det sker på bekostning af den traditionelle tv-forretning. Det centrale i TV 2's succes er det stærke indhold uanset, hvilken platform, seerne og brugerne benytter sig af. Her er det især det danske indhold, som adskiller TV 2 fra de internationale konkurrenter, og også på dette område er der god grund til at være tilfreds med 2015," udtaler TV 2's bestyrelsesformand, Lars Liebst, i pressemeddelelsen.

For 2016 forventer TV 2 et resultat før finansielle poster og skat på 120-150 mio. kr., altså lavere end i 2015. Forklaringen på det er, at tv-selskabet forventer stigende udgifter til en række store sportsbegivenheder såsom EM i både håndbold og fodbold og OL, som bliver afviklet til sommer.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu