Digital vækst hev annoncesalget op i foråret

Et stigende digitalt annoncesalg, der især tog fart i andet kvartal i valgkampens tegn, gav samlet et lille løft i omsætningen i første halvår.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Efter to år med stagnerende salg pegede pilen en smule opad for annonceomsætningen i første halvår. Det viser nye tal for Kreativitet & Kommunikations Mediaindex, der er baseret på tal, som mediebureauerne indberetter.

Samlet gik markedet frem med 3 pct. til 2,4 mia. kr. i første halvår mod en tilbagegang på 3 pct. i samme periode sidste år. Især det seneste kvartal fra april til juni, hvor valgkampen rasede, trækker det samlede resultat op med en vækst på 6 pct. eller cirka 140 mio. kr.

De digitale platforme (eksklusiv search) steg igen med tocifrede procenttal, i første kvartal med 13 pct. og i andet kvartal med 18 pct.

For de øvrige mediegrupper bød halvåret også på stigninger - undtagen printmedierne. Mens tv løftede sig 2 pct. - fordelt på en tilbagegang på 4 pct. i første kvartal og en fremgang på 8 pct. i andet kvartal, faldt printmedierne jævnt i begge kvaratler. Magasiner og ugeblade gik 15 pct. tilbage, dagblade 11 pct. og ugeaviser 7 pct.

Radio fik et flot løft på 13 pct., mens Biograf og Outdoor hentede en lille vækst på henholdsvis 2 og 3 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu