Redaktør: Haarder skal holde DR til kerneproduktet - tv og radio

DR's kerneopgave er ikke kvalitetsjournalistik på nettet, men kvalitetsjournalistik, oplysning, debat og underholdning i radio og på tv, skriver JP's Palle Weis.
Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto
Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto

Fra højre til venstre i det politiske spektre ser man mere eller mindre blindt til, at DR udvider sin interessesfære og med statsmilliarder i ryggen konkurrerer med de private danske medier, som i disse år ellers har nok at gøre med at skabe nye forretningsmodeller, der kan afbøde faldet i læsere til de traditionelle printmedier, skriver Jyllandspostens kulturredaktør Palle Weis i dag i en kommentar.

"Én har dog fået øje på det, nemlig landets nye kulturminister, Bertel Haarder (V). I modsætning til forgængeren, den radikale Marianne Jelved, der agerede som DR’s talerør i Folketinget, har Bertel Haarder, inden han tog på sommerferie, meddelt, at han – naturligvis med respekt for det gældende medieforlig – vil kigge på den eksisterende konflikt mellem DR og de danske dagblade, og så synes kulturministeren, at public service-mediet skal gentænkes med henblik på at øge kravene til kvalitet og egenproduceret stof," skriver Weis.

Bertel Haarder sagde til Jyllands-Posten den 30. juni:

"Vi vil tage mediestøtten op til overvejelse og i den forbindelse gøre os tanker om, hvad der er DR’s public service-forpligtelse, og hvad der ikke er ... DR får tvangsopkrævede licensmidler, fordi der er særlige opgaver, som reklamestationer ikke kan løse. Men så skal man jo ikke bruge de penge til at servere de programmer, som reklamestationer lige så godt kunne have sendt."

Haarder: DR-bestyrelsespost er det værste job i mit liv 

Det er vigtige signaler i en tid, hvor DR breder sig og fortolker mottoet om at være der, hvor danskere er, som et krav om at åbne flere kanaler og bevæge sig ind på de områder, som det frie marked er i stand til at sørge for, nemlig kvalitetsjournalistik på nettet, frem for at fokusere på det, der burde være kerneydelsen, nemlig kvalitetsjournalistik, oplysning, debat og underholdning i radio og på tv, skriver Palle Weis videre.

Jyllandspostens kulturredaktør giver ikke meget for DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn respons, nemlig at de private danske mediers udfordringer kommer fra udlandet i form af store netbaserede nyhedstjenester, som både stjæler læsere og annoncører.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu