Forsker: Tv-nyheder er ikke i krise
![](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5211165.ece/ALTERNATES/schema-16_9/DR_newsroom.jpg)
500.000 færre seere på ti år til de store nyhedsudsendelser på DR og TV 2 er langt fra ensbetydende med, at danske tv-nyheder er i krise.
Tv-nyheder taber 500.000 seere
Det mener Kim Schrøder, professor i kommunikation ved Center for Magt, Medier og Kommunikation ved Roskilde Universitet, og forfatter til forskningsrapporten, Danskernes Brug af Nyhedsmedier 2013.
Hans seneste forskningsresultater viser, at tv-mediet fortsat er meget velbenyttet som nyhedsmedier af den brede befolkning. 85 procent har således set tv-nyheder på et tv-apparat inden for en uge, viser tal fra rapporten.
Kan ikke drage konklusioner ud fra én udsendelse
Politiken skrev den 19. december på forsiden, at "Nyheder på tv er i dyb krise" og at "Ligesom dagbladene kæmper tv-nyhedsredaktionerne en dødskamp med fremtiden". Men det er ikke korrekt, mener Kim Schrøder.
DR og TV 2 er i 2013 i daglig kontakt med lige så mange danskere, som for 10 år siden - bare ikke længere ved hjælp af de gamle nyhedsflagskibe, TV-Avisen kl. 21.30 og TV 2/Nyhederne kl. 19.
”Man kan man ikke drage nogen konklusion om danskernes lyst til at se tv-nyheder ud fra seertallene til én enkelt af de mange nyhedsudsendelser. Man må også se på de mange andre nyhedstilbud, DR og TV 2 har til danskerne, ” skriver Kim Schrøder i dagens Politiken.
En af danskernes foretrukne nyhedskilder
Af rapporten fremgår det også, at 44 procent anser tv-nyheder for at være deres vigtigste nyhedskilde.
Kim Schrøder mener heller ikke, at seertallene er helt retvisende, fordi mange ser nyhederne direkte eller tidsforskudt på en computer-, mobil- eller tabletskærm. Og det har tv-målingerne svært ved at måle pålideligt, mener han.
”Når vi spørger danskerne, hvilke nyhedsmedier de nødigst vil undvære, nævner godt 21 procent en DR-platform og 34 procent en TV 2-platform (tv, online, mobil). Det er da meget godt gået i dagens nyhedskonkurrencesamfund. Der er ikke 'krise', bare fordi tingene ikke længere er, som de var engang,” lyder det afslutningsvis fra medieforskeren.
Relaterede artikler
DR stiller ind på web-first
For abonnenter