Forsker: Tv-nyheder er ikke i krise

Bare fordi de store nyhedsudsendelser på DR og TV 2 har faldende seertal, betyder det ikke, at tv-nyhederne er i krise. Tværtimod, mener medieforsker, som har forsket i danskerne brug af nyhedsmedier.
af CHRISTIAN GRUNERT RANTORP

500.000 færre seere på ti år til de store nyhedsudsendelser på DR og TV 2 er langt fra ensbetydende med, at danske tv-nyheder er i krise.

Tv-nyheder taber 500.000 seere 

Det mener Kim Schrøder, professor i kommunikation ved Center for Magt, Medier og Kommunikation ved Roskilde Universitet, og forfatter til forskningsrapporten, Danskernes Brug af Nyhedsmedier 2013.

Hans seneste forskningsresultater viser, at tv-mediet fortsat er meget velbenyttet som nyhedsmedier af den brede befolkning. 85 procent har således set tv-nyheder på et tv-apparat inden for en uge, viser tal fra rapporten.

Kan ikke drage konklusioner ud fra én udsendelse

Politiken skrev den 19. december på forsiden, at "Nyheder på tv er i dyb krise" og at "Ligesom dagbladene kæmper tv-nyhedsredaktionerne en dødskamp med fremtiden". Men det er ikke korrekt, mener Kim Schrøder.

DR og TV 2 er i 2013 i daglig kontakt med lige så mange danskere, som for 10 år siden - bare ikke længere ved hjælp af de gamle nyhedsflagskibe, TV-Avisen kl. 21.30 og TV 2/Nyhederne kl. 19.

”Man kan man ikke drage nogen konklusion om danskernes lyst til at se tv-nyheder ud fra seertallene til én enkelt af de mange nyhedsudsendelser. Man må også se på de mange andre nyhedstilbud, DR og TV 2 har til danskerne, ” skriver Kim Schrøder i dagens Politiken.

En af danskernes foretrukne nyhedskilder

Af rapporten fremgår det også, at 44 procent anser tv-nyheder for at være deres vigtigste nyhedskilde.

Kim Schrøder mener heller ikke, at seertallene er helt retvisende, fordi mange ser nyhederne direkte eller tidsforskudt på en computer-, mobil- eller tabletskærm. Og det har tv-målingerne svært ved at måle pålideligt, mener han.

”Når vi spørger danskerne, hvilke nyhedsmedier de nødigst vil undvære, nævner godt 21 procent en DR-platform og 34 procent en TV 2-platform (tv, online, mobil). Det er da meget godt gået i dagens nyhedskonkurrencesamfund. Der er ikke 'krise', bare fordi tingene ikke længere er, som de var engang,” lyder det afslutningsvis fra medieforskeren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår