TV 2 sparer sig til øget overskud i 1. halvår

Trods fald i reklameomsætningen på 65 mio. kr., 10 pct., og et omsætningsfald på 2 pct. i 1. halvår, lander overskuddet på 110 mio. kr. før skat for TV 2-koncernen.

Lavere omkostninger og stigende abonnementsomsætning sender overskuddet i vejret i 1. halvår for TV 2. Det viser halvårregnskabet, der netop er blevet offentliggjort.

Resultatet af fortsættende aktiviteter før skat landede på 111 mio. kr. mod 44 mio.kr. i 2012.

Det skyldes ikke mindst et lavere udgiftsniveau i koncernen.TV 2's driftsomkostninger udgjorde 1.023 mio. kr i 1. halvår i år - et fald på 92 mio. kr. i forhold til sidste år, hvor engangsomkostninger på 45 mio. kr. i forbindelse med indførelsen af abonnementsbetaling på hovedkanalen vejede tungt. Til gengæld har lanceringen af TV 2 Fri kostet i år.

Reklame-fald på 10 pct.

Omsætningsmæssigt har 1. halvår budt på tilbagegang. Omsætningen på 1.191 mio. kr. repræsenterer et fald på 28 mio kr., eller 2 pct. i forhold til 1. halvår 2013.

Reklameomsætningen trak især ned. Med en omsætning på 616 mio. kr. ligger tv-stationen 65 mio. kr. eller 10 pct. under sidste år i 1. halvår. Abonnementsomsætningen steg til gengæld med 41 mio. kr., 8 pct., til 547 mio. kr.

Dermed nærmer TV 2 sig en forretning, hvor abonnementsindtægterne er lige så bærende som reklameomsætningen - hvilket var ambitionen bag indførelsen af abonnement på hovedkanalen sidste år.

TV 2 Fri stabiliserer

TV 2's største hovedpine tv-mæssigt, TV 2-hovedkanalen, har i 1. halvår 2013 et underskud før skat på 34 mio.kr. - en forbedring fra sidste års underskud på 101 mio. kr. TV 2's nichekanaler fik et overskud før skat på 145 mio. kr. svarende til sidste års resultat.

Seermæssigt bløder hovedkanalen fortsat. I 1. halvår faldt seerandelen blandt de 20-60-årige 1,7 pct. til 23,1 pct. Samlet faldt TV 2-gruppen 1,4 procentpoint i 1. halvår til 34,2 pct. I andet kvartal hjælper lanceringen af TV 2 Fri dog til en stabilisering af faldet, der i andet kvartal isoleret set var på 0,3 procentpoint.

TV 2 fastholder forventningerne til 2013 om lavere reklameomsætning og og højere abonnementsomsætning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu