TV 2 sparer sig til øget overskud i 1. halvår
![](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5255714.ece/ALTERNATES/schema-16_9/tv2.jpg)
Lavere omkostninger og stigende abonnementsomsætning sender overskuddet i vejret i 1. halvår for TV 2. Det viser halvårregnskabet, der netop er blevet offentliggjort.
Resultatet af fortsættende aktiviteter før skat landede på 111 mio. kr. mod 44 mio.kr. i 2012.
Det skyldes ikke mindst et lavere udgiftsniveau i koncernen.TV 2's driftsomkostninger udgjorde 1.023 mio. kr i 1. halvår i år - et fald på 92 mio. kr. i forhold til sidste år, hvor engangsomkostninger på 45 mio. kr. i forbindelse med indførelsen af abonnementsbetaling på hovedkanalen vejede tungt. Til gengæld har lanceringen af TV 2 Fri kostet i år.
Reklame-fald på 10 pct.
Omsætningsmæssigt har 1. halvår budt på tilbagegang. Omsætningen på 1.191 mio. kr. repræsenterer et fald på 28 mio kr., eller 2 pct. i forhold til 1. halvår 2013.
Reklameomsætningen trak især ned. Med en omsætning på 616 mio. kr. ligger tv-stationen 65 mio. kr. eller 10 pct. under sidste år i 1. halvår. Abonnementsomsætningen steg til gengæld med 41 mio. kr., 8 pct., til 547 mio. kr.
Dermed nærmer TV 2 sig en forretning, hvor abonnementsindtægterne er lige så bærende som reklameomsætningen - hvilket var ambitionen bag indførelsen af abonnement på hovedkanalen sidste år.
TV 2 Fri stabiliserer
TV 2's største hovedpine tv-mæssigt, TV 2-hovedkanalen, har i 1. halvår 2013 et underskud før skat på 34 mio.kr. - en forbedring fra sidste års underskud på 101 mio. kr. TV 2's nichekanaler fik et overskud før skat på 145 mio. kr. svarende til sidste års resultat.
Seermæssigt bløder hovedkanalen fortsat. I 1. halvår faldt seerandelen blandt de 20-60-årige 1,7 pct. til 23,1 pct. Samlet faldt TV 2-gruppen 1,4 procentpoint i 1. halvår til 34,2 pct. I andet kvartal hjælper lanceringen af TV 2 Fri dog til en stabilisering af faldet, der i andet kvartal isoleret set var på 0,3 procentpoint.
TV 2 fastholder forventningerne til 2013 om lavere reklameomsætning og og højere abonnementsomsætning.