YouGov: 16 pct. overvejer at klippe tv-kablet

16. pct. overvejer at klippe tv-kablet, og om 10-15 år ses al tv via internettet, bortset fra kerne flow-tv som nyheder og sport, spår fagmand.

16 pct. af danskerne overvejer helt at opsige deres tv-abonnement til fordel for primært at streame film og tv-serier, siger de adspurgte i nyeste undersøgelse af on demand-fænomenet, som YouGov har foretaget for Metroxpress.

I USA kaldes det 'cut the cord’-segmentet', når folk forlader de store tv-distributører.

Den udvikling sker også  i Danmark, vurderer Claus Bülow Christensen, der gennem flere år har analyseret markedet for digitalt tv. Han forudser, at traditionelle tv-abonnementer vil uddø om 10-15 år, men erkender også, at noget tv skal ses som flow-tv.

"De vil forsvinde, som vi kender dem i dag. Der vil være nogle grundkanaler med for eksempel sport, nyheder eller gameshows, men ellers vil det hele blive leveret over en internetforbindelse,” siger Claus Bülow Christensen.

Unge rykker som altid først

Ifølge en fire uger gammel undersøgelse har rundt regnet tre procent af danskerne reduceret deres tv-pakker, mens under to pct. har opsagt deres abonnement på kabel eller satellit-tv, efter on demand tv eskalerede som fænomen i efteråret.viste en analyse fra Omnicom Media Group.

Blandt brugerne af on demand tv, der i undersøgelsen udgør 29 pct. af befolkningen, har 11 pct. droppet pakker og fem pct. reduceret kanaludbuddet ved at “gå en pakke ned”.

Det aktuelle frafald er endnu beskedent, konstaterer Omnicom, men undersøgelsen viser også, at alt taget i betragtning gør mange husstande sig overvejelser af et mere illoyalt forhold over for tv-pakkerne.

"Samlet set viser vores undersøgelse, at en tredjedel af on demand brugerne enten har ændret eller overvejer at ændre deres abonnement,” siger direktør Peter Gottfredsen, Omnicom Media Group, der peger på, at undersøgelsen også viser, at det i allerhøjeste grad er et generationsspørgsmål.

"Tanken om at få færre kanaler, eller helt droppe det gamle tv-abonnement, er hovedsagligt økonomisk funderet og trives især blandt dem under 35 år. Indtil videre er det svært at iværksætte i praksis i børnefamilier, hvor der er behov for et bredere udbud af content."

"Ikke desto mindre vil der uden tvivl være meget dynamik på distributionsmarkedet i de kommende år, hvor flere vil tage on-demand tjenesterne til sig og anvende dem i kombination med forskellige former for abonnementer og pakke-produkter,” vurderer han.

Omnicom spurgte ca. 1.000 mennesker om deres seervaner og interesse for tv-sening væk fra den traditionelle tv-skærm, herunder for at afmelde kabelpakkerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu