TV3 og SBS vil have reklamepriser op

Tv-forhandlingerne går ind i de sidste hektiske uger inden deadline 5. marts, og faldende efterspørgsel på både annoncering og tv-sening er vigtige faktorer.
Per Fanefjord Laursen

Der er flere faktorer, der får afgørende betydning for årets tv-forhandlinger, der netop er gået ind i de sidste hektiske uger inden deadline den 5. marts.

Allerede før jul lød meldingen fra markedsleder TV 2, at der ikke var prisstigninger i vente. Det var markedet ikke rigtig til, mente TV 2 i november:

“Vi erkender, at efterspørgslen i markedet er, som den er, og prisstrukturen forbliver uændret i 2013,” sagde salgsdirektør Peter Olafsson, TV 2.

Prisstigning fra TV3 og SBS
Men siden er TV3 og SBS kommet til med meldinger om, at annoncørerne kommer til at betale mere for tv-reklame i 2013.

"Det er tv-stationernes udspil, som vi nu – med kundernes budgetter i hænderne – har som udgangspunkt for de altid intense forhandlinger," siger trading director Claus Schiko, MEC.

Én faktor i den årlige forhandlingsdans er vigende efterspørgsel. De fleste annoncører har planlagt at bruge færre midler til tv-annoncering i år.

“Det blev forudset i Gallups Trendanalyse, og vi mærker nu, hvordan det holder stik i virkeligheden. Det betyder, at MEC arbejder hårdt på at sikre vores kunder gode priser på trods af mindre budgetter og dyrere tv,” siger Claus Schiko.

Mindre sening, mindre lager
En anden faktor i forhandlingerne om priser og betingelser er tv-forbruget i de kommercielle målgrupper. Mindre varelager kan påvirke prisdannelse på flere måder, men MEC ser ikke et problem for annoncørerne.

“Det kommercielle tv-marked er generelt presset af faldende seertal. I januar 2013 var der 12 pct. færre seere end januar 2012, og det giver alt andet lige rift om annoncørernes budgetter. Så selv om priserne kommer til at gå noget op, har vi noget at forhandle med,” siger han.

OMD’s trading director er sikker på, at deadline holdes som de andre år:

“Det siger næsten sig selv, at i forvejen vanskelige forhandlinger ikke just hjælpes på vej af et faldende varelager, tværtimod. Når det er sagt, foregår forhandlingerne som altid i en god tone parterne imellem, og jeg er sikker på, at vi vil komme overens, inden deadline,” siger Claes Braagaard, OMD.

Styrkeforholdet
MEC, OMD og de andre bureauer har også et godt øje til udbydernes styrkeforhold målt på markedsandele.

Styrkeforholdet kan muligvis svinge lidt på grund af flere strukturelle ændringer, der trådte i kraft ved årsskiftet, som omtalt på MediaWatch for nylig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu