SBS-ejerskifte presser TV3

SBS står styrket efter Discovery Communications opkøb af tv-koncernen, der rykker tættere på at matche TV3's kommercielle styrke, siger Carat.

Discovery Communications foretog i dag det største opkøb i selskabets historie med købet af SBS Nordic.

Godt nyt for SBS - men måske mindre godt for konkurrenterne hos Viasats TV3, vurderer TV Director Mikael Ostenfeld fra mediabureauet Carat.

Han glæder sig dog først og fremmest over, at det er en medievirksomhed, der overtager ProSiebens nordiske tv-forretning.

"Det er positivt, at det var Discovery, der købte SBS, og ikke en kapitalfond. En kapitalfond har en virksomhed i en afgrænset årrække for at tjene penge - Discovery køber med henblik på at drive en langsigtet forretning. Det var også godt, at det ikke blev Viasat, der købte - og det har vi så vidst længe, at det ikke blev - men det havde nærmest skabt et monopol, og det ville ikke være sundt,"siger Mikael Ostenfeld.

Han hæfter sig især ved gevinsten for SBS, der igennem det seneste år har forstærket sin position på det danske tv-marked. I modsætning til det norske, hvor SBS er nr. 2 på det kommercielle marked, er koncernen henvist til tredjepladsen i Danmark efter TV 2 og TV3. 

"SBS står stærkere med ejerskiftet og nærmer sig Viasat endnu mere. Discovery har omkring 4 pct. i kommerciel seerandel og SBS har 17 pct. Tilsammen får de 21 pct. Det er næsten det samme som Viasat - men så køber Viasat til gengæld TV 2 Sport og blive en tak større," siger Mikael Ostenfeld med henvisning til, at Viasat/MTG står til at købe resten af TV 2 Sport af TV 2, hvis konkurrencemyndighederne siger ok. TV 2 lancerer i det nye år TV 2 Fri og satser på, at det vil styrke dem kommercielt i markedet, hvor konkurrencen fra TV3 og SBS samlet formentlig fortrækes med SBS og Discoverys ægteskab.

Hvad kan SBS bruge det til?

"Det er ingen revolution, men alt andet lige står de stærkere i en forhandlingssituation. Jo flere seere, man repræsenterer, jo stærkere står man," siger Mikael Ostenfeld, der uddyber, at den relativt høje pris for SBS Nordic tyder på, at Discovery Communications har haft et stort ønske om dels at få et stærkt afsæt i Norden - dels forhindre andre i at få det.

"Hvis de ikke selv køber, og andre gør, er løbet lidt kørt. Det er nærmest umuligt at vokse så meget organisk. Der skal opkøb til, og der er ikke mange steder at kigge hen," siger han.

Hvad opkøbet vil betyde for de respektive tv-organisationer i Norden er endnu uvist - men udnyttelse af synergieffekter plejer at rime på omrokeringer og fyringer. Hvordan ledelsen kommer til at se ud, har Discovery Communications ikke løftet sløret for, men chef for Discovery Networks International, Mark Hollinger, roste på en pressekonference i eftermiddag SBS Nordics ledelse med adm. direktør Henrik Ravn i spidsen.

"Det er velfungerende og velpositionerede kanaler, der komplementerer vores non-fiktion kanaler, og vi tror på, at kombinationen af de to forretninger vil skabe gode synergier og styrke forholdet til vores annoncører," sagde Mark Hollinger på et conference call.

"Jeg har lært SBS Nordics CEO Henrik Ravn og hans team at kende over det seneste år. Han er en fantastisk leder med et rigtig godt ledelsesteam omkring sig, og de har opbygget en sprudlende og voksende forretning."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu