Duedahl: Gamle operatører har haft det for nemt for længe

Netflix og andre OTT-services vil give fibernettet fremgang, spår Niels Duedahl, direktør i Syd Energi, der har købt Stofa, i Julestafetten.

Netflix lægger allerede nu stort beslag på bredbåndskapaciteten herhjemme ifølgeNiels Duedahl, adm. direktør i Syd Energi, der i efteråret købte Stofa. Den tendens vil holde i det nye år - lige som god kundeservice, siger han i dagens i Julestafet...

I forhold til årets medieudvikling ...

... hvad har så overrasket dig mest?

"Den store interesse fra alle sider omkring vores køb af Stofa. Det har været en fornøjelse at opleve den positive respons eksternt som internt. Hvis vi får konkurrencemyndighedernes godkendelse, står vi til at kunne være mere for flere kunder, og jeg tror den konkurrence, det kan give, er rigtig godt for markedet og for kunderne."

... og skuffet dig mest?

"Jeg beskæftiger mig ikke med skuffelser, men arbejder på, at tingene bliver bedre. Vi har i SE haft et fantastisk 2012, hvor vi har startet både en clean tech fond, Blue Equity, og vi får forhåbentlig konkurrencemyndighedernes ja til at overtage Danmarks måske mest veldrevne indholdsudbyder, Stofa. Det er sket samtidig med, at vi har en tårnhøj kundetilfredshed, og er blandt de billigste udbydere på vores nøglemarkeder. Så på de store linjer, har jeg svært ved at finde hår i suppen."

... hvilken ny tendens overlever næste år?

"Fibernettet bliver stadig mere populært og relevant, jo mere OTT-services vinder frem. Vi kan se, at f.eks. Netflix allerede nu lægger et stort beslag på kapaciteten herhjemme. Der tror jeg, at vi med fibernettet har nogle store fordele, som kun vil blive større de kommende år. Folk gider jo ikke se film eller serier, der hakker. Derfor bliver det også spændende at se, hvornår TDC hopper med på fibervognen og tænder for fibernettet i Nordsjælland."

... og hvilken tendens flopper?

"Det gør dårlig kundeservice. De gamle monopoler, der fokuserer 100 pct. på kortsigtet bundlinje kommer til at vågne op, nu hvor der kommer mere konkurrence på både deres gamle og nye markeder."

... hvilken idé ville du gerne selv have fået?

"Jeg synes, at Stofas on demand-tjenester er ret banebrydende. Ikke mindst deres nye on demand- og streaming-tjeneste, Stofa Smart WebTv, tror jeg bliver et stærkt alternativ til de udenlandske udbydere og andre noget dyrere alternativer."

Drillenissen... fra Kim Poder, adm. direktør, TV3:

Jeg vil gerne høre Niels Duedahl, adm. direktør for Sydenergi og snart ejer af Stofa, om hvilke betalings-tv distributører der skal tabe den 1 mio. kunder, som de har meldt ud er målet for deres nye tv-forretning?

"Det korte svar er, at det skal de selskaber, der ikke behandler deres kunder ordentligt. Vi tror på, at tv-markedet i dag bærer præg af, at gamle operatører har haft det for nemt for længe. Derfor tror vi, at vi med vores tilgang til ordentlig kundeservice og skarpe priser kan vinde indpas de fleste steder i Danmark."

Niels Duedahl sender stafetten medsamt drillenisse videre til Carsten Dilling, adm. direktør, TDC.

Følg stafetten fra start:
3. december m. Niels Breining, YouSee: MTG's Boser-buk er årets overraskelse
4. december m. Steen Ulf Jensen, Boxer: Vi er Skywalkers rebeller mod Vaders imperium 
5. december m. Kim Poder, adm. dir. TV3: Faldet i reklamemarkedet har overrasket mest

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu