National Geographic Channel går direkte efter europæiske seere

National Geographic skal ud i flere husstande for at optimere både reklame- og abonnementsindtægter, og en ny europæiseret programflade vil bidrage, spår dansk landechef.
Per Fanefjord Laursen

National Geographic Channel justerer sin programlinje. Kanalen drejer i 2013 fra en ren amerikansk flade til en programlinje, der gradvist tilpasses det europæiske marked.

Det oplyser Executive Vicepræsident Hamish Mykura, National Geographic Channel, til MediaWatch.

Tilpasningen indebærer ikke et nyt indholdsfokus, men snarere at programmerne udvikles i Europa; nærmere bestemt fra basen i London, hvorfra man indkøber og lægger et programfeed med flere programmer, der er produceret for europæere.

Større identifikation
Den danske Country Manager for Nat Geo, Theis Heitmann, er tilfreds med en programlinje med mere europæisk tilsnit. Det gør en forskel, spår han:

“Det er glædeligt, at vores koncern har et skarpt øje for de europæiske tv-produktioners styrke og vælger at benytte sig af disse ressourcer. Et europæisk tilsnit gør det endvidere muligt for de danske seere at identificere sig med historiefortællingerne i endnu højere grad end tidligere,” siger Theis Heitmann.

Hvad er status og målsætning for det danske NatGeo i 2013, når vi taler seere og penetration?

“NatGeo Channel har gennem de senere år oplevet en god vækst i distribution og i seerandelene. Vi kan nu ses af knap ? af de danske husstande, og vi er med hos alle de vigtigste distributører. Dette efterår ligger vi med en kommerciel share på 1,5-1,6 procent målt i 21-50 år - og betydelig mere i nøglemålgruppen mænd.”

Hvor kommer de øgede indtægter fra i 2013 - abonnementsprisstigninger eller reklame?

“Det er næppe stigende abonnementspriser i det nuværende marked, hvor mange kanaler presser sig på. Men ved at komme ud i flere husstande, kan vi øge abonnementsindtægterne. Vi mangler eksempelvis, at være med hos Boxer TV,” siger han og uddyber:

”Vi ser også positivt på vores position i reklamemarkedet. Der  er mulighed for at øge vor kommercielle share - med mere nærværende programmering og flere husstande - så vi kan gøre krav på en større bid af den kommercielle sening. Markedet er jo indrettet således, at annoncørerne hurtigt belønner øget tilstedeværelse,” siger Theis Heitmann.

NatGeo vil ikke oplyse sin præcise abonnementspris, men den er i den lave ende og langt billigere end flere af de konkurrenter, der ligger i samme kategori som NatGeo, når det gælder seeropbakning.

Theis Heitmann håber, at distributørerne vil have øje for det forhold i 2013.

De spektakulære fyrtårne
Den europæiske tilpasning åbner ikke for noget genrebrud i 2013 og fremover, supplerer Hamish Mykura.

Programfyrtårnene på NatGeo bliver stadig de store og flotte fortællinger, der udforsker verden, som f.eks. James Cameron’s historisk dyk ned i den dybe Marianergraven. Han nævner også den store programindsats omkring Titanics-forlisets hundredsårsdag i april.

Et af de helt store kommende programprojekter til 2014 er en markering af 100 året for starten på den glemte katastrofe, 1. verdenskrig. Temaet er døbt ‘of WWI with Apocalypse: World War One’.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu