TV 2 og TV3 ramt af uforklarligt faldende tv-forbrug

Tv-seningen er faldet pludseligt og mærkbart siden sensommeren, især blandt yngre seere, og nu er mediabureauerne ved at være bekymrede.
Per Fanefjord Laursen

Tv-seningen er faldet pludseligt og mærkbart efter sommerferien, og branchen står undtagelsesvis helt uden en forklaring på, hvad der sker.

Faldet er beskedne tre-fire pct. blandt alle seere, men langt højere i de yngre kommercielt interessante målgrupper.

Faldet vipper på 11 pct. blandt de 15-50-årige, og det kan mærkes hos mediabureauerne, der er ansvarlige for, at deres kunders kampagner afvikles som planlagt. I børn/unge ses nogle uger et fald på ca. 35 pc.

Faldet rammer pr. automatik den klart største kommercielle kanal, TV 2's hovedkanal, hårdest, men også TV3-kanaler taber sening.

Gallup tjekker analyse
DR TV og SBS-kanalerne står bedre. SBS har vundet ganske mange nye husstande i de seneste seks måneder, som kan kompensere for vigende sening. Modsat spiller TV 2’s tab af husstande siden januar måske en rolle, men faldet i TV 2’s sening er langt større end faldet i penetration.

Ingen på markedet har en komplet forklaring. Gallup oplyser til MediaWatch, at man har gravet dybt i undersøgelsens analysetekniske forhold for at sikre sig, at der ikke ligger uregelmæssigheder i selve målingen.

Ingen logisk forklaring
På MEC har man længe været i tænkeboks for at finde en årsag, der giver mening.

“Man kan tænke sig så meget. Men på MEC ser vi ingen logisk, entydig forklaring på et fald efter uge 33 og frem. Jeg noterer, at flere af TV 2-hovedkanalens efterårsprogrammer kom meget senere igang i år, og store TV 2 er jo en drivkraft for al tv-sening,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC, der finder det urimeligt at inddrage on-demand sening i en forklaring.

“Forandringen er sket så pludseligt, og det nye udvidede on-demand udbud er slet ikke er i gang. Skal man spekulere videre, kan det tænkes, at unges stigende tidsforbrug med mobile enheder til alle mulige aktiviteter kan spille en rolle,” siger han.

Bekymrende hvis det bider sig fast
Der er tale om et faldende forbrug over de seneste ti uger, og hvis det bare et bump på vejen, så går det nok. Men er det niveauet resten af året og 2013, er det bekymrende, påpeger Omnicom Media Groups Trading Director Claes Braagaard:

“Det er i hvert fald ikke on-demand sening, men jeg har heller ikke en færdig forklaring, og vi har set på alt, inklusive vejrudsigter sidste år og en mulig tv-mæthed efter OL. Der er heller ingen målinger af andre mediekategorier, der giver en forklaring, heller ikke online brug.”

Faldet har haft den effekt, at tv-selskabernes varelagre er faldet, og tv har haft leveringsproblemer, trods det faktum at efterspørgslen på tv-annoncering ikke just er stigende i forhold til sidste år, siger Claes Braagaard.

MediaWatch følger op torsdag med kommentarer fra TV 2 og TV3.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu