Sagt og skrevet om medieforliget

Det skorter ikke på meninger om gårsdagens medieforlig – læs et udpluk af reaktionerne her.
Thomas Bo Christensen

Regeringens aftale om et medieforlig med alle Folketingets partier med undtagelse af Liberal Alliance har naturligt nok været dagens store emne i mediebranchen. Det er dog langt fra enighed om, hvorvidt aftalen styrker medie-Danmark eller ej.

En af dem, der ikke overraskende er ganske godt tilfreds, er DR´s bestyrelsesformand Michael Christiansen, som i en pressemeddelelse udtrykker glæde over aftalen, der sender flere penge i DR´s kasse:

"Det er meget positivt, at et stort flertal i Folketinget med et bredt forlig viser, at de står bag udviklingen af DR og public service i de kommende år. Det styrker DR som public service-institution, at vi står på det bredest mulige demokratiske fundament, og forliget sikrer, at den store omlægning af DR, der finder sted i disse år, kan fortsættes med henblik på en stadig styrkelse af DRs public-service profil. Det er jeg meget tilfreds med", lyder det fra Michael Christiansen.

Regeringens værk
Selv om det altså er næsten alle partier, der er med i det ny medieforlig, så det ifølge Stig Hjarvard, professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet, klart regeringen, der har fået mest igennem p.g.a. styrkelsen af netop DR, fortæller han til Politiken. Samtidig ser han dog en ”dobbelthed” i forliget.

”På den ene side vil man fjerne detailregulering og skabe mere fleksibilitet, mens andre forpligtelser præciseres - for eksempel med scenekunsten og musikhandlingsplanen i samspil med, at man vil styrke public service. Så der bliver strammet op på de mere kunstneriske områder«, siger professor Stig Hjarvard, der forventer, at det kommende forlig om dagbladsstøtten bliver mere kontroversielt.

Gode takter, men…
Hos Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) er man noget lunken over forliget. For godt nok er der gode takter, som foreningen skriver i en pressemeddelelse, men DRRB finder det ærgerligt, at product placement forbydes igen.

”Jeg finder det helt forrykt, at reglerne nu rulles tilbage igen. Det stiller Danmark svagere konkurrencemæssigt og kommer til at være på bekostning af den vækst, vi alle efterspørger, og der skal ikke være nogen tvivl om, at DRRB vil arbejde for at forbuddet ophæves igen”, lyder det fra Tine Aurvig-Huggenberger, Direktør i DRRB.

TV2 burde være privatiseret
Heller ikke hos Dansk Industri er man begejstret. Godt nok er der positive tiltag i forliget - som fjernelsen af DR’s og de regionale TV 2-virksomheders adgang til at modtage sponsortilskud fra kommercielle virksomheder. Men det er desværre ikke nok til at fremme udviklingen på mediemarkedet, siger branchedirektør Tom Togsverd, DI ITEK.

”Politikerne skulle have taget markante skridt til at fremme den private vækst på mediemarkedet. Det kunne man have gjort ved at fastfryse licensen til DR eller ved at indlede en privatisering af TV2. Men på trods af enkelte positive tiltag, rykker det nye medieforlig ikke grundlæggende på, at staten fylder alt for meget på mediemarkedet. Man tildeler DR flere penge til blandt andet unge-området, og på den måde kommer DR med ekstra licensmidler i ryggen i direkte konkurrence med private alternativer. Det er skadeligt for udviklingen og væksten på mediemarkedet,” siger direktøren i en pressemeddelelse.

Kun halvvejs i mål
Endelig er chefredaktør Olav Skaaning på BT heller ikke synderligt imponeret. I et blogindlæg spørger han, om man ikke kunne have fundet pengene til øgede fokus på børn i DR i den oprindelige DR-bevilling på 3,5 milliarder.

”Åbenbart ikke, men så må vi bare håbe at intentionerne om større gennemsigtighed i DRs økonomi følges op af konkret handling,” lyder det videre fra redaktøren, der samtidig hæfter sig ved, at kulturminister Uffe Elbæk med forliget kun er halvvejs i mål:

”Den næste hurdle bliver aftalen om mediestøtten til de trykte og digitale medier, og her er det afgørende at Elbæk sikrer de privatejede mediehuse muligheden for at kunne tilbyde borgerne en stærk og nuanceret nyhedsformidling. Både digitalt og på print. Undersøgelser har vist, at aviserne producerer langt de fleste originale nyheder i dette land. Hvis de lokale og regionale medier i en trængt tid skal have nogen som helst mulighed for at få økonomien til at hænge sammen, er det afgørende at DR og TV2 f.eks på det regionale område bruger de nye penge på tv-produktion. Og ikke i stedet poster dem i net, mobiler og andre nye medier.”

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu