Lunken seeropbakning til Tour de France

TV 2's seerandel i juli er faldet med hele 5,6 sharepoint i forhold til sidste år.

En del af problemet er, at både live-programmet 'Touren Etape' og studie Tour de France-programmerne er faldet i seertal, konstaterer Maxus på løbets hviledag. TV 2's 'Etape' har f.eks. tabt 100.000 seere i år på trods af et perfekt tv-vejr.
Per Fanefjord Laursen

TV 2's seerandel i juli er faldet med hele 5,6 sharepoint i forhold til sidste år.

En del af problemet er, at både live-programmet 'Touren Etape' og studie Tour de France-programmerne er faldet i seertal, konstaterer Maxus på løbets hviledag. TV 2's 'Etape' har f.eks. tabt 100.000 seere i år på trods af et perfekt tv-vejr.

Derimod formår DR1 at holde shareniveauet som sidste år, til trods for at DR1's 'Aftentour' også er faldet i seerinteresse med ca. 14 procent.

"Tennis med danskersucces er givetvis en del af forklaringen, men også et svækket Saxo Bank-team og en generel mangel på danske cykelprofiler," siger Broadcast Manager Jesper Thorhauge, Maxus.

“Det kan være, at de næste Tour de France-uger går bedre for TV 2 og DR1, når løbet intensiveres, og tennis ikke er en overraskende afgørende faktor.”
 
Genvinst for TV 2 Sport
Til gengæld nyder TV 2 Sport, SBS og Discovery godt af de pludselig Tour-illoyale seere.

TV 2 Sport har vist Wimbledon-kampene og har tredobbelt sin juli-share til 3,1 procent. Danske Frederik Løchte Nielsen som vinder i double var selvsagt en stor gevinst.

Ligeledes er SBS TV steget i markant i share, og Discovery Channel, i kombination med søsterkanalen TLC, er også vokset i juli.

TV3-kanalerne har tabt share i forhold til samme tid sidste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu