IUM: Lidt nervøs på TV3's vegne

I den første uge med Big Brother fik SBS Media valuta for sin investering, viser en tidlig status på BB-kanalen.

Kanal5's kommercielle share steg til ni procent i sidste uge - mod 7,5 procent i 2011 (21-50 år, uge 5). Big Brother-væksten og andre elementer løftede SBS TV til en samlet kommerciel share på 18,7 procent - en vækst på 2,8 procentpoint.
Per Fanefjord Laursen

I den første uge med Big Brother fik SBS Media valuta for sin investering, viser en tidlig status på BB-kanalen.

Kanal5's kommercielle share steg til ni procent i sidste uge - mod 7,5 procent i 2011 (21-50 år, uge 5).

Big Brother-væksten og andre elementer løftede SBS TV til en samlet kommerciel share på 18,7 procent - en vækst på 2,8 procentpoint.

TV3 mærker varm ånde
Resultatet var, at SBS allerede nu ånder TV3 i nakken få uger før tv-markedets årsaftaler skal lukkes. TV3-kanalerne tabte nemlig samtidig 1,4 sharepoint til 21,0 procent.

Forskellen mellem TV3-gruppen og SBS er nu væsentligt indsnævret, konstaterer Broadcast Director Flemming Jensen, MEC, hvis tanker netop kredser om årsaftaleforhandlinger i disse dage.

“Det samlede resultat for SBS er, som vi havde ventet. Ikke fantastiske seertal, men pænt. Spørgsmålet er, om de kan holde niveauet i ugevis, hvilket er nødvendigt for at succesen er i hus,” siger Flemming Jensen.

Timeslot leverer varen
Det gennemsnitlige BB-seertal hovedprogrammet kl 21-22.00 var 161.000 seere, svarende til en 50-60 procents stigning forhold til normalt i timeslottet.

Trading Director Claes Braagaard, OMD, er formentlig i samme tanker, selv om han afviser at kalde TV3 “presset”:

“Den foreløbige seertilslutning for Big Brother er absolut godkendt. Ikke mindst i forhold hvad Kanal5 ellers har kunnet tiltrække af seere i timeslottet 21:00 – 22:00 på hverdage, og det har bidraget til en flot tilvækst i dækningsevnen hos SBS som helhed,” siger Claes Braagaard.

“TV3 lider, men vi har ikke set den fulde effekt af deres egenproduktioner. Jeg er dog lidt nervøs på deres vegne,” supplerer Broadcast Director Jakob Olsen, IUM, der uddyber:

“SBSmedia må overordnet set være tilfredse efter min mening. Jeg synes nu, at faldet fra kick off (253.000 seere, red.) er lidt større end ventet, og de næste ugers seertal kan imødeses med spænding,” siger Jakob Olsen.

De to daglige BB-genudsendelser bidrager ikke voldsomt til festen. Genudsendelse af BB fra dagen før kl 19.00 trak i snit 43.000, mens alle genudsendelser havde et snit på 37.000.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu