USA har stor succes med VOD

I Danmark kan det ikke lade sige gøre, men fælles premieredato for film både i biografer og på video on demand er en succes i USA.
MediaWatch

I USA har udvalgte filmtitler i en længere periode fået premiere i både biografen og på video on demand på samme tid. Det kan ikke lade sig gøre i Danmark grundet den såkaldte hold back-periode, men i USA har man succes med konceptet. Det skriver DR.

Ifølge Variety.com havde filmen Margin Calls premiere for otte uger siden i både de amerikanske biografer og på VOD, og indtil videre har indtjeningen begge steder været rekordhøj. Filmen har indspillet fire millioner dollars på VOD, samtidig med at filmen spillede i hundredvis af biografer landet over, hvor den foreløbig har indtjent 5,1 millioner dollars.

Bag filmen står blandt andet produktionsselskabet Roadside Attractions og her er man godt tilfreds med den nye premierestrategi.

”Jeg tror altid, muligheden har ligget der. Det store spørgsmål har altid været at vælge en film med det rette potentiale,” siger Howard Cohen fra Roadside Attractions til Variety.com.

”Dengang tænkte jeg, at hvis vi aldrig tog chancen med en fælles premieredato på en stor film, hvordan ville vi så nogensinde finde ud af, om det virker?” spørger Howard Cohen.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu