TV 2 styrer uden om rabatkrise

TV 2 løftede i tirsdags sløret for koncernens nye rabatstruktur, der blev nødvendig efter Højesteretsdommen i marts, der afgjorde, at TV 2's årsaftaler hidtil har været konkurrenceforvridende,  
Per Fanefjord Laursen

TV 2 løftede i tirsdags sløret for koncernens nye rabatstruktur, der blev nødvendig efter Højesteretsdommen i marts, der afgjorde, at TV 2's årsaftaler hidtil har været konkurrenceforvridende,

 

Det betyder, at annoncører, der har indgået årsaftale med TV 2, nu får erstattet omsætningsrabatten med en ‘månedsvolumenrabat’ i stedet, skriver kommerciel direktør Flemming Rasmussen og salgsdirektør Peter Olafsson fra TV 2 i et brev til kunderne.

Ændringen får betydning bl.a. for de mange tv-kunder hos GroupM- bureauerne, konstaterer Kenneth Brenøe, trading director hos Group M, men det påvirker næppe hverken tv-markedet eller TV 2 selv.

“Nogle kunder vil opleve lidt lavere priser og andre vil se højere priser. Det kan ikke undgås, når der ændres i vilkårene, og kunderne er forskellige," siger Kenneth Brenøe, der nikker anerkendende til, at TV 2 har tilstræbt at holde annoncørerne så skadesløse som muligt, samtidig med at man overholder lovgivningen.

Tror du, at TV 2 ender med at kunne øge omsætningen eller det modsatte i år som følge af ændringerne?

“Det virker til, at TV 2 har balanceret tingene, så det totalt set ikke får særlig stor økonomisk indflydelse på TV 2. De har været meget fair, hvilket også er rimeligt, da der er indgået årsaftaler som indeholder rammer, som alle forventer, at TV 2 lever op til,” siger han.

Positive kunder
IUM's Broadcast Director har også taget godt imod TV 2-brevet.

“Vores kunder har indtil videre taget positivt imod TV 2's tiltag. Vi har ikke fået regnet alle aftaler igennem, og det vil være individuelt fra kunde til kunde, hvad det vil medføre,” siger Jakob Olsen.

OMD’s Trading Director Claes Braagaard har også læst brevet fra TV 2's salgsledelse og ser heller ikke ændringerne som noget, der vil betyde omvæltninger.

“Nej, det får næppe de helt store ændringer eller konsekvenser for tv-markedet eller TV 2,” siger han.

Alle mediabureauerne vil i de nærmeste dage regne kundernes forhold detaljeret igennem, for at afdække de konkrete konsekvenser for den enkelte kunde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu